Kan een pan plotseling niet meer geschikt zijn voor inductie?

In ons nieuwe huis zit een inductiekookplaat waar we al 2 jaar op koken met pannen die ooit op gas hebben gekookt. Dit ging altijd goed. Maar sinds kort stopt de linkerkant van de (Siemens) inductieplaat plotseling als er een pan al enige minuten op staat. Er gaat dan een knipperend 'h'-symbool branden. Alsof de plaat te warm wordt en ermee stopt. Vaak gaat het na afkoeling van de plaat wel weer goed (met dezelfde pan) . Iemand enig idee? Ik heb al een reset uitgevoerd. Kan het zijn dat pannen hun inductiegeschiktheid langzaam verliezen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een fabel. Een niet duidelijk zichtbare vervorming verlaagt het rendement bij inductiekoken niet. Voor keramische en 'gewone' elektrische kookplaten gaat het wel op.
Trouwens, inductieplaten verwarmen ook niet perfect gelijkmatig. Zet maar eens een grote koekenpan op zo'n plaat, met een laagje water erin. Zet 'm dan aan, en kijk waar de belletjes komen (zuurstof eerst, daarna ook waterdamp). Dat is zelden of nooit overal tegelijk.
Op sites over inductie staat bijna even vaak onzin als op sites over magnetrons. Misschien zelfs wel meer.

Het beste antwoord

Een pan is geschikt voor inductie of is het niet, dit komt door het materiaal waarvan de pan gemaakt is, en dit materiaal verandert niet zomaar.
Pannen waarmee je op gas hebt gekookt werken prima op inductie, de verwarring die bij veel mensen ontstaat is die tussen koken op inductie of een keramische kookplaat: bij onductie wordt warmte opgewekt in de pan (als deze van materiaal is gemaakt dat werkt op inductie, dit controleer je met een magneet: blijft deze hangen dan werkt de pan op inductie). Bij een keramische kookplaat wordt de warmte opgewekt in de plaat zelf en dan overgebracht op de pan.
Als je met een pan op gas hebt gekookt kan deze iets vervormd zijn, bij inductie maakt dit niets uit: de pan wordt gewoon warm. Bij een keramische kookplaat is er echter sprake van minder goede warmtegeleiding als de pan is vervormd, dus daar heeft het zeker effect als je eerst met een pan op gas hebt gekookt.

Het is inderdaad een probleem met de spoel in jouw inductiekookplaat, dit is ook de reden dat de plaat warm wordt. Laat hier een monteur naar kijken, die weten wat ze doen. Met jouw pannen is niets mis!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar is het dan niet vreemd dat het de ene keer wel gebeurt en de andere keer niet (met dezelfde pannen) en bij andere pannen helemaal niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet elke pan werkt even goed op inductie, net als niet elke pan dezelfde magneet even 'sterk' zal aantrekken, daardoor kan er een verschil zijn: bij de ene pan treeft het probleem dat jouw inductiekookplaat heeft (zie antwoord van Bastanovum) op en bij de andere pan niet, omdat de samenstelling van de ene pan anders is dan die van de andere.
Een pan die niet werkt op inductie zal niet warm worden, net als jouw hand niet verwarmd zal worden als je hem op de inductiekookplaat legt, jouw 'probleempan' heeft duidelijk een minder goede werking op inductie maar dat wist jij niet voordat jouw inductiekookplaat het defect vertoonde dat het nu doet.
Jouw 'probleempan' is slechts de trigger die het defect in jouw inductiekookplaat aantoont, en niet andersom.

Andere antwoorden (2)

Nee, als een pan geschikt is, blijft hij geschikt. Er is dus iets met je kookplaat aan de hand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vrees dat de interne spoelhouder van ferriet gebarsten is.
Dat beinvloedt de zelfinductie van het systeem en zal sneller de spoel in oververzadiging sturen. De aanstuurelectronica wordt dan te heet en de detector van die electronica stopt de stroomtoevoer en geeft een foutmelding.
Als het een pan zou zijn , zou een radiale haarscheur in een pan een verminderde geleiding geven maar als meer pannen panne geven , is het wellicht bovenstaande oorzaak.
De relatief robuuste spoelen en dito electronica kunnen veel hebben, klapt er een pan op de glazen plaat en wordt die schokgolf doorgegeven aan het ferrieten transducerdeel, dan kan dit gemakkelijk knappen, ferriet is heel hard maar ook heel bros.