Hoe gebruik je een aanzetstaal bij messen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens: http://www.youtube.com/watch?v=W1Uy9oNQqn0

Het beste antwoord

Aanzetten doe je met een aanzetstaal om de messen bij te houden. Bij gebruik van het mes verschijnen er braampjes of kleine onregelmatigheden. Het is dan meestal nog niet nodig om het mes te slijpen, met een aanzetstaal herstel je het snijvlak."
Als je je mes onderhoudt door het aan te zetten, is het wel belangrijk dat je het op de juiste manier doet, anders worden de messen er alleen maar botter van.
Ik adviseer altijd om het aanzetstaal verticaal op de snijplank te zetten. Dat ziet er wat minder flitsend uit dan uit de losse pols, maar het is wel veel gemakkelijker om de juiste hoek te bepalen.
Het mes hou je er tegenaan met snijkant naar beneden in een hoek tussen de 15 en 20 graden. Begin aan eind van het mes met aanzetten en snijd van het einde tot het begin van het lemmet 'een plak' van het aanzetstaal. Herhaal de beweging aan beide kanten even vaak. Ga nooit tegen de snijrichting in, daarmee maak je het mes juist botter. En als je toch echt de messen wilt aanzetten vanuit de losse pols, dan kun je dat naar je toe of van je af doen. Maar zorg er altijd voor dat je het in de snijrichting doet en dat de hoek niet groter wordt dan 20 graden.
Soms lijkt het alsof koks de hele dag in de weer zijn met zo'n aanzetstaal, maar dat hoeft helemaal niet zo vaak.
Pas als je het gevoel hebt dat je niet lekker meer snijdt met je mes, ga je het onderhouden met het aanzetstaal. Snijdt het daarna nog steeds niet goed, dan is het waarschijnlijk tijd om je mes te slijpen.
Als je dat zelf kunt met een wetsteen, is dat meegenomen. Laat het anders doen door een vakman, dan heb je weer maanden plezier van een scherp mes.
Vergeet niet: met een bot mes snijdt je sneller in je vingers , dan met een scherp mes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

- Neem het aanzetstaal in de linkerhand, en het mes in de rechterhand (linkshandige andersom) met de punten van u af.
- De meeste messen dienen onder een hoek van ca. 20° op het aanzetstaal te worden geplaatst, deze hoek bepaalt u gemakkelijk door de volgende stappen uit te voeren.
Houdt u voor Japanse messen een hoek aan van ca. 18°
- Plaats het mes haaks (90°, rechtop, op een kleine afstand van de punt op het aanzetstaal. Met het heft bijna tegen het aanzetstaal.
- Kantel het mes onder de helft van de hoek van u af (45°).
- Kantel het mes nogmaals onder de helft van de hoek van u af (22,5°).
- Wanneer u het mes nog een klein stukje verder kantelt heeft u een hoek van 20°.
Het mes staat nog steeds haaks op het aanzetstaal, en is gekanteld onder een hoek van 20°
- Draai de punt van u af tot een hoek ontstaat van 45°.
Het lemmet dient vanaf het heft, tot het puntje van het lemmet het aanzetstaal te raken in één vloeiende beweging.
- Beweeg het mes vanaf de punt van het aanzetstaal naar u toe, zorg ervoor dat de hoek waarop het mes op het aanzetstaal staat gelijk blijft.
- Herhaal deze beweging, onder dezelfde hoek aan de “onderkant” van het aanzetstaal. Op deze manier haalt u bramen weg aan beide zijden van het lemmet, en geniet u langer van uw scherpe mes!