ik heb de kraan vergeten dicht te draaien en er heeft 3 uur water gelopen(stond half open), hoeveel water zou er verloren zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
97.7K
Amadea
10 jaar geleden
Hoe kunnen wij nou weten hoeveel water er uit jouw half open gedraaide kraan kan lopen? Neem een maatbeker of emmertje, zet dat onder de kraan, draai 'm zover open als die toen stond, en doe de kraan na een minuut weer dicht. Dan kan je exact zien hoeveel water er uit kwam, en dat vervolgens met 180 vermenigvuldigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou zeggen, test het uit! Pak een stopwatch, maatbeker en draai je kraan half open! 1. Zet de kraan half open
2. Druk je stopwatch in en tergelijk je maatbeker er onder
3. Na een minuut haal je je maatbeker er onder uit.
4. Schrijf het aantal ml op, doe dit getal maal 60, en dat weer maal 3.
liveisgreat
5 jaar geleden
geen paniek. Wij hebben in onze volkstuin een grote vergaarbak voor water, 1000 kubiek. Het duurt ca. 3 uur voordat die vol is, maar dan met kraan volle kracht. Dus reken bij jou ongeveer de helft. Voor die 1000 kubiek betaal ik aan de buurman (hij heeft dat uitgerekend adhv zijn waterrekening) 5 euro. Dus je zal niet zoveel water verloren hebben, al is elke druppel water er natuurlijk één teveel maar zo'n dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.
En het zal ook niet zwaar doorwegen in je rekening.

Antwoorden (3)

Als de kraan half open stond gedurende 3 uur dan kan er niet meer water zijn weggelopen dan 250 tot 300 liter, (zeg maar een kwart kuub.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de kraan op een gemiddelde tot een harde stand hebt staan doet de kraan er ongeveer een seconde over om 50 ml water uit de kraan te laten lopen.
Dat is dus 50x60(sec)=3000=3l.
Dan heb je een minuut.
Dan die 3l keer 60 min. is 180l.
Dan heb je een uur.
Dan die 180 weer keer 3 is 540l
Zo ongeveer berekend is dit dan hé.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hooguit één kuub. En dat is ruwweg €1,00

Door een normale kraan stroomt 10 à 12 liter per minuut volgens de Belgische milieu-advieswinkel. Als ie half open stond zal het dus 5 tot 6 zijn. Keer 180 minuten wordt dat 900 tot 1080 liter. Zeg maar een kuub.

Echter, bij een uitstroom van 5 of 6 lps zul je waarschijnlijk zeggen dat de kraan open stond of vrijwel open want dat is nog best een aardig stroompje. Daarom is goed mogelijk dat de kraan minder dan de helft van de volle uitstroom (debiet) gaf. Maar mocht je een flink bovengemiddelde kraan hebben dan misschien toch nog een kuub zijn.

Een kuub drinkwater kost ongeveer €1 euro bij een willekeurig waterbedrijf (zie bron)

Toegevoegd na 1 minuut:
Best veel geld voor een Hollander!

Toegevoegd na 1 uur:
En dan nog de ondergrens. Het lijkt me dat je je geen zorgen had gemaakt als de straal zodanig slap was dat die wiebelig en bobbelig begon te worden. Het zal dus nog wel een gladde straal geweest zijn.
Ik heb even gekeken welke straal nog net serieus lijkt te zijn en dus zorgwekkend kan aanvoelen na 3 uur. Die straal bleek een litermaat te vullen in 35 seconden. Dat komt overeen met 1,7 liter per seconde en in 3 uur is dat weer plm 300 liter.

Dat zal dus de ondergrens zijn: 300 liter. en dat is dus ongeveer €0,30