Hoever moet ik azijn verdunnen voor het ontkalken van een koffiezetapparaat?

Ik heb een heel eenvoudig koffiezetapparaat. Gewoon zo'n pruttelding dat filterkoffie zet. Zie de afbeelding voor een voorbeeld.

Als ik mijn koffiezetapparaat wil ontkalken met (witte) azijn, hoever moet ik de azijn dan verdunnen? Moet ik bijvoorbeeld 1 deel azijn op 4 delen water nemen (dus 20%)? Of zou ik pure azijn moeten gebruiken?

Picture for question
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik gebruik pure azijn.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat heb ik één keer gedaan, bij mijn vorige koffiezetapparaat. Daarna was het apparaat meteen lek. En flink lek ook. Als ik vier kopjes wilde zetten, moest ik voor acht kopjes water in het reservoir doen. Vier kopjes kwamen dan in de kan terecht, de andere vier kopjes verspreidden zich (in de vorm van water) onder het apparaat. Daarom wil ik nu wat voorzichtiger zijn.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dan moet je verdunnen lijkt me.
Maar ik doe het mijn hele leven al zo, met soortgelijke apparaten.
Wellicht was het een oeroud beestje?
fremar
10 jaar geleden
http://huishouden.startpagina.nl/prikbord/7535949/7535951/re-keukenazijn-en-huishoudazijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik ook onverdunde azijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn koffiezetapparaat is ook een keer kapot gegaan door het ontkalken. Ik heb me laten vertellen dat als je niet regelmatig ontkalkt en dan na een hele poos ineens weer wel, dat er dan grote stukken kalk los kunnen komen die schade kunnen veroorzaken. Ik had mijn koffiezetapparaat inderdaad jarenlang niet ontkalkt toen hij kapotging.
Reddie
10 jaar geleden
Ik heb mijn koffieapparaat 10 jaar gebruikt zonder te ontkalken. Ik woon in Amersfoort (zeer weinig tot geen kalk in het water).
Het apparaat heeft het begeven omdat het plastic door de vele keren verhitten zo bros was als beschuit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt/had bij de blokker ook van die ontkalkingszakjes. Dat was gebaseerd op citroenzuur en niet op azijn.
Poet
10 jaar geleden
Als je onverdunde azijn gebruikt waarom heb je dan een koffiezetapparaat?

Het beste antwoord

Een koffiezetapparaat moet minimaal een keer per maand worden gereinigd. Dit doet u door middel van azijn met water te mengen in de koffiepot. U doet een derde azijn en twee derde water in de koffiepot. Vervolgens laat u het gemengde water doorlopen en spoelt u de koffiepot om met warm helder water. Als laatste laat u het apparaat drie keer doorlopen met schoon helder water.
escape
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Een keer per MAAND??? Oeps... Dus een keer per lustrum is te weinig...? ;-)
escape
10 jaar geleden
Welnee! Als je één kopje koffie per jaar zet, is dat meer dan genoeg.
Cryofiel
10 jaar geleden
Nu heb ik een extra reden om mijn koffieconsumptie te beperken.