Mijn wasmachine maakt meer herrie dan normaal. Wat kan dit zijn en wat kan ik eraan doen?

Mijn 3 jaar oude wasmachine maakt tijdens het gehele programma ineens veel meer herrie dan normaal. Hij schudt niet en staat waterpas. Het maakt ook niet uit op welk programma of op welke temperatuur de machine draait.

Toen ik hem van de week aan wilde zetten stond hij op 8 minuten draaitijd terwijl ik de vorige was helemaal uit had laten draaien en kreeg ik hem niet op het programma dat ik wilde draaien. Pas na een paar keer de knop heen en weer draaien kon ik het gewenste programma instellen.

Voor de rest doet hij het goed en wast schoon.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als een wasmachine meer herrie gaat maken tijdens het wasproces dan kan dat duiden op versleten rollagers van de wastrommel en/of de motor. Hoewel dat wel een beetje vroeg is voor een machine van 3 jaar oud. Daarbij maakt het wel uit hoe vaak per week de machine moet draaien. Staat ie dagelijks 2 of meer wassen te draaien? Het is wel zo dat hoe meer en vaker die aan staat, hoe meer slijtage de machine zal hebben. Bovenstaande houdt geen verband met de programmaklok. Dit is een apart onderdeel van de wasmachine. Als de programmaklok vaker voortijdig stopt dan is daar ook iets mee aan de hand. Maar het kan ook een eenmalige gebeurtenis zijn geweest dat ie een keer op 8 minuten is blijven staan.

Een beruchte oorzaak voor herrie in de wasmachine is het losraken van bh beugels. Die wurmen zich dan door een gaatje in de trommel en gaan dan aan de buitenkant liggen donderjagen. Als je geluk hebt, hangt zo'n ding dan nog net op de rand van het gaatje. Als hij er echt doorheen is, dan moet meestal de monteur komen opdraven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100