Mijn wasmachine maakt meer herrie dan normaal. Wat kan dit zijn en wat kan ik eraan doen?

Mijn 3 jaar oude wasmachine maakt tijdens het gehele programma ineens veel meer herrie dan normaal. Hij schudt niet en staat waterpas. Het maakt ook niet uit op welk programma of op welke temperatuur de machine draait.

Toen ik hem van de week aan wilde zetten stond hij op 8 minuten draaitijd terwijl ik de vorige was helemaal uit had laten draaien en kreeg ik hem niet op het programma dat ik wilde draaien. Pas na een paar keer de knop heen en weer draaien kon ik het gewenste programma instellen.

Voor de rest doet hij het goed en wast schoon.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Staan er dingen op de wasmachine
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De wasmachine geeft geen foutcodes aan als je dat bedoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel voorwerpen die op de wasmachine staan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staan geen voorwerpen op de wasmachine.

Het beste antwoord

Als een wasmachine meer herrie gaat maken tijdens het wasproces dan kan dat duiden op versleten rollagers van de wastrommel en/of de motor. Hoewel dat wel een beetje vroeg is voor een machine van 3 jaar oud.
Daarbij maakt het wel uit hoe vaak per week de machine moet draaien. Staat ie dagelijks 2 of meer wassen te draaien?
Het is wel zo dat hoe meer en vaker die aan staat, hoe meer slijtage de machine zal hebben.

Bovenstaande houdt geen verband met de programmaklok. Dit is een apart onderdeel van de wasmachine. Als de programmaklok vaker voortijdig stopt dan is daar ook iets mee aan de hand. Maar het kan ook een eenmalige gebeurtenis zijn geweest dat ie een keer op 8 minuten is blijven staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De wasmachine draait 4-5x per week een was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Binnen in de wasmachine zit tussen de motor en de trommel een V-snaar die de aandrijving verzorgd. Bij kwalitatief goedkope machines wil deze snaar nog weleens gaan rekken waardoor er (te) veel slip ontstaat en de snaar gaat slaan (trillen) bij hoge toerentallen zoals bij centrifugeren. Het (laten) vervangen van deze aandrijfsnaar door een beter exemplaar laat de machine meestal weer stiller zijn werk doen.

Andere antwoorden (1)

Een beruchte oorzaak voor herrie in de wasmachine is het losraken van bh beugels. Die wurmen zich dan door een gaatje in de trommel en gaan dan aan de buitenkant liggen donderjagen. Als je geluk hebt, hangt zo'n ding dan nog net op de rand van het gaatje. Als hij er echt doorheen is, dan moet meestal de monteur komen opdraven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Van bh's heb ik weinig verstand..., maar degene die de was uit de wasmachine haalt of degene die de bh's uit de was weer wil aandoen, zou dan toch moeten hebben gemerkt, dat er een bh kapot is?
Of kan je zo'n beugelbh ook gebruiken zonder beugel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik draag geen beugelbeha's dus dat is het ook niet.