Hoe hoog moet een koelkast staan?

de koelkast staat nu op +2
de spullen voelen behoorlijk koud aan
er staan +2-+4-+6-+8 op.
als ik de cijfers gebruik blijft de temperatuur constant op bijna 15
volgens voedingscentrum .nl moet die staan tussen +4 en +7 gr celcius.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Klopt tussen de 4 en 7 graden.

Benodigdheden
De gebruiksaanwijzing van je koelkast
Een koelkastthermometer
Stappen
Meet de huidige temperatuur in je koelkast
Heb je een nieuwe koelkast die je net hebt aangesloten, dan zal de huidige temperatuur waarschijnlijk niet veel verschillen van die in de rest van je keuken. Je hoeft dan dus niet te meten. Is je koelkast al wat ouder, dan is het wel handig om even de huidige temperatuur te meten voordat je hem opnieuw gaat instellen. Dat doe je met een koelkastthermometer.

Stel indien nodig de temperatuur bij
De juiste temperatuur van een koelkast is maximaal 7 graden Celsius. Maar de meeste koelkasten hebben geen thermometer die aangeeft wat de werkelijk temperatuur is. In plaats daarvan hebben ze een knop die je in verschillende standen kunt draaien. Gelukkig staat in de gebruiksaanwijzing aangegeven welke stand bij welke temperatuur hoort. Het is dus een kwestie van even opzoeken hoe dat bij jouw koelkast zit en de knop in de aangegeven stand zetten.

Heb je de gebruiksaanwijzing niet meer, dan kun je als vuistregel aanhouden dat de standenknop op ongeveer 60 procent van de maximale stand moet staan. Heb je dus een knop met vijf standen, dan zet je hem op 3. Over het algemeen geldt trouwens: hoe hoger het getal dat de stand aangeeft, hoe lager de temperatuur. De koudste stand is dus in dit geval 5.

Controleer de temperatuur regelmatig
Heb je de koelkast eenmaal ingesteld, laat de koelkastthermometer er dan in liggen. De dag na het instellen kun je even checken of de temperatuur goed is.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je kunt je koelkast dus op 5 zetten, wel de temperatuur in de gaten blijven houden.