Mag ik dingen op de magnetron zetten als ze de ventilatie niet belemmeren en als ik alleen de magnetronfunctie gebruik?

Er staat overal dat dat niet mag, maar ik wil weten waaróm.

Mag er een theekopje op staan? Een blikken dienblad? dat soort dingen...
Waarom wel/waarom niet.
(En uiteraard als ik niet de grill- of ovenfunctie gebruik :-)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Waarom het niet mag, is dat je een mogelijk gevaarlijke situatie creëert. Je weet precies hoe ie werkt en dat je de oven/grill niet moet gebruiken. Maar die functie kan wel gebruikt worden, bijvoorbeeld door een kennis of oppas. In de praktijk is het vooral de fabrikant die zich in wil dekken, zelfs met de grill een uur aan zal het niet warm genoeg worden om papier op de oven te laten ontbranden. Een defect in de oven zou wel een gevaarlijke situatie kunnen opleveren in combinatie met iets wat erop ligt. Dat geldt zelfs voor de magnetron functie: stel je warmt iets op in een kunststof bak, je wilt het 1 minuut op max zetten, maar je zet het op 1 uur en toevallig gebeurt er buiten iets waardoor je afgeleid bent.. Of de tijm vliegt na 50 sec in de fik http://forum.viva.nl/forum/Overig/Brand_in_mijn_magnetron__/list_messages/14240 Veiligheidsmaatregelen zijn vooral bedoeld voor als er iets anders mis gaat.

Je mag alles wat je maar kunt verzinnen op een magnetron zetten (op een vliegdekschip na). Als je de ovenfunctie gebruikt wordt je apparaat heet, dus ik zou er geen zaken opzetten die daar niet tegen kunnen en/of brand kunnen veroorzaken.

Bovenop mijn combimagnetron staan de rekjes en bladen van metaal die erin passen. Al 12 jaar geen problemen gehad en nog steeds dezelfde magnetron. En ik ben te lui om ze eraf te halen als de oven aangaat (minstens 6 keer per week). De ventilatiegaten zitten aan de achterkant overiens.