Onbekende energie gebruiker(s) in huis. Kan een electricien verbruik per groep meten?

Ergens in huis heb ik een stroomverbruiker die ik niet kan vinden. Ik heb een hoog verbruik. Ik heb gen waterbed, geen vijverpomp,geen aquarium enz. enz. Ik heb alle apparatuur in huis gemeten met zo,n metertje waarop je na bijvoorbeeld een week kan zien wat het verbruik was. Dit alles heb ik in een Excellbestand gezet. Tijdens vakanties wordt 8 KW per dag gebruikt.
Ik heb alles uit gezet, ook de CV pomp, om te kijken wat het verbruik is als niemand thuis is. Alleen de koelvries combi staat dan aan als ook 7 buitenlampen die s nachts aan gaan, waar in elk een 3 Watt LED zit. Van die 8 KW kan ik er maar ca 2 herleiden tot de koelvrieskast en de lampen.
Ergens wordt in huis dus nog altijd zo,n 5 a 6 KW gebruikt, waarvan ik de herkomst niet weet. Nu had ik al bedacht dat ik elke avond 1 groep kan uitzetten, de stand opnemen en dan in de ochtend weer aanzetten, maar 1 nacht geeft een onzuivere meting omdat ik alleen de hele KW,s kan meten en niet achter de komma. Nu is mijn vraag, is op de een of andere manier "life" door een electricien te meten wat er per groep aan stroom wordt doorgevoerd? Zodat ik dan kan zoeken bij welke groep het verbruik zit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Cryofiel
10 jaar geleden
Waarom kun je niet achter de komma meten? De elektriciteitsmeter doet dat toch voor je? Die van mij geeft drie cijfers achter de komma.
Cryofiel
10 jaar geleden
Als je zo'n draaischijfmeter hebt, kun je zelfs het momentane energieverbruik inschatten aan de hand van de draaisnelheid van de schijf. Zo kun je zien of de onbekende verbruiker continu verbruikt, of aan- en uitschakelt.
Ritsuka
10 jaar geleden
het is je krultang ;)
Poet
10 jaar geleden
Misschien niet alleen de apparaten uitzetten maar ook de stekkers eruit halen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het soms een vriezer of koelkast met een defecte thermostaat of slechte afdichting die dag en nacht door blijft draaien? Die zou Ik er het eerst van verdenken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn elektronische meter geeft alleen hele eenheden aan.
V.w.b.t. De koelkast, die heb ik herhaaldelijk gemeten met een tussenmeter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je alle stoppen of aardlekschakelaars uit zet, geeft je electrameter dan nog steeds aan dat er stroom wordt gebruikt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dan staat hij stil. Hij geeft lichtflitsjes. 1000. Per KWh. De flitsjes gaan uit als alles uit staat.
Cryofiel
10 jaar geleden
Mooi. Dan kun je daarna één groep aanzetten en kijken wat er gebeurt. Daarna de eerste groep uit en de volgende groep aan. Tot je alle groepen hebt gehad. Zo ontdek je op welke groep de verbruiker zit. Daarna die groep aanzetten en alle apparaten die op die groep zijn aangesloten uitzetten. Kijken wat er gebeurt. Nog steeds een hoog verbruik? Dan heb je een verborgen verbruiker. Geen hoog verbruik meer? Dan moet het één van de afgekoppelde apparaten zijn. In het laatste geval de afgekoppelde apparaten één voor één weer aankoppelen, tot het verbruik weer enorm toeneemt. Dan weet je welke het is. Duurt je dat te lang, dan koppel je ze per drie aan. Stijgt het verbruik ineens, dan moet het één van de drie laatst aangesloten apparaten zijn. Is er echt een verborgen verbruiker? Dan zul je echt alle leidingen moeten nalopen. Desnoods alle verdeeldozen openmaken en de leidingen fysiek loskoppelen. Kijk ook eens naar bijvoorbeeld een schuurtje. Misschien heeft een buurman, al dan niet met boze opzet, jouw stroom afgetapt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Cryofiel. Ik heb al een keer alles uit gezet en gekeken of bij de buren de tuinverlichting en TV uitging :) Maar daarvan was geen sprake. Er teelt ook niemand wiet hier, voorzover ik weet :).
Zelfs de rioolpomp achter in de tuin die van de gemeente is gecheckt. Die loopt ook als bij mij alles uit staat. Kortom , je ziet, dat ik er al een tijdje mee zoet ben. Maar alle tips en reacties stel ik erg op prijs.

Het beste antwoord

Ja, dat kan.
Met een goeie amperetang of achter de groep met een gewone ampèremeter meten.
Iedereen met een klein beetje elektronica kennis kan dat.

Je kan 6000W per 24 uur niet verklaren, dat is 250W.
mogelijkheden:
- Cv-pompen (ook vloerverwarming)
- ventilatoren (balansventilatie)
- computers en andere elektronica als modems, routers, servers enzovoorts.

Ik zou trouwens niet steeds 1 groep ‘s nachts uitzetten,
maar alles uit en 1 groep aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank, heb de vloerverwarmingspomp al op een thermostatische schakelaar. Mechanische ventilatie in de vakantie UIT (om te meten) Computers etc. staan op 1 blok met schakelaar (UIT). Vandaar dat ik me blind zoek.