Waarom wordt mijn verwarming niet warmer dan 19 graden?

Sinds de kou doet onze verwarming een beetje raar. Vaak zetten wij deze op 19 graden, echter stopt de CV met verwarmen bij 18 graden pas na een uur of 2 tikt ie de 19 graden aan.

Nu heb ik de verwarming eens vol open gezet (30 graden) en blijft hij nu hangen bij de 19 terwijl die eigenlijk nu vol zou moeten gaan stoken tot de 30 graden.

Iemand enig idee hoe dit kan?

Toegevoegd na 34 minuten:
Het betreft een vailliant ketel. Meter geeft rond de 1,3/1,5 bar aan. Overal in huis heb ik de radiatoren een kleine slag open gedraaid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
54.7K
capthavoc
11 jaar geleden
blijft hij wel branden ?
misschien ketel bijvullen ? zie ketel meter
of wellicht is de sensor vuil of defect ?
heb je ook warm water voor de douche ? genoeg ?
wat ook kan helpen is overal in huis nu de radiators aanzetten wellicht heeft hij gewoon te weinig oppervlakte ?
of heb je een koud en warm gedeelte in huis dat continue de temp omlaag haalt ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben heel benieuwd hoe dit bij jou opgelost gaat worden. Ik heb namelijk hetzelfde probleem en ook deze vraag eerder gesteld op goeievraag. Maar ik kreeg echt geen goede antwoorden (alleen maar van die reacties als "waarom wil je het warmer hebben dan 19 graden.."). Ik heb zelf het vermoeden dat de druk in de ketel te laag is. Maar ik ben hoog zwanger en de ketel hangt bij ons op zolder, dus ik moet mijn vriend even lief aankijken :) Ik heb al wel gecontroleerd of er geen lucht in de kachels zit, maar dat is niet zo (Ik heb even met mijn hand gevoeld of er koude plekken blijven op de kachel na het verwarmen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ohw trouwens, het schijnt wel dat als je huis van voor 1994 is dat je dan waarschijnlijk veel warmte verlies hebt omdat deze huizen slechter geïsoleerd zijn, maar of dat de reden is dat de kachel niet verder door trekt dan 19 graden lijkt mij sterk.

Antwoorden (5)

Dan is er een evenwicht ontstaan d.w.z. er gaat evenveel energie je huis uit via ramen deuren en muren als je cv kan produceren. Dat betekent dat óf je huis is slecht geïsoleerd of je cv heeft te weinig capaciteit of is kapot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct +1
Het kan zijn dat de ketelthermostaat (de thermostaat op de CV-ketel zelf) te laag staat. Dan wordt het water niet warm genoeg.
11 jaar geleden
Op de site zie ik dan het tussen de 1 en 2 bar mag zijn. Ik zou zorgen dat er meer bar in zit om te kijken of ie dan warmer wordt. Als je zorgt dat ie niet boven de 2 bar uitkomt zou het geen kwaad moeten kunnen. Wij hebben gister de verwarming ook bijgevuld en toen werd ie 1,5 a 2 graden warmer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mWelk Type Cv-ketel is Vaillant? Het is namelijk ook mogelijk dat de drie weg klep defect is.
Of de afstelling de brander is niet goed.
Sifon in de Cv ketel verstopt.

Je ziet, er zijn meerdere mogelijkheden. Ga in overleg met je onderhoudsbedrijfs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Controleer eerst eens of het display een storing weergeeft. Vaak zie je dan de letter 'E' van error met een storingsnummer. Vaak kan je dit resetten met een resetknopje in het bedieningspaneeltje.

Voel ook aan de radiatoren. Zijn ze onderin warm en bovenin koud? Dan kan het zijn dat je lucht in je cv heb, dan moet je het ontluchten en vervolgens bijvullen.