Waarom is een elektrische radiator altijd met olie gevuld?

Dit in tegenstelling met cv-radiators die het met water doen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is bij jullie het plaatje ook zwart totdat je het aanklikt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, bij mij ook. (ff)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, nu niet meer

Het beste antwoord

Niet elke electrische radiator is gevuld met olie, de plaatradiator bevat namelijk totaal geen olie.

Een oliegevulde radiator heeft een verwarmingselement dat te vergelijken is met het verwarmingselement van een wasmachine hierdoor wordt de radiator slechts op 1 plek verwarmt en straalt onvoldoende warmte uit, door de radiator te vullen met olie worden alle lamellen van de radiator verwarmt.

Voor olie is gekozen omdat het kookpunt van olie veel hoger ligt dan dat van water, had men voor water gekozen was mogelijk geweest dat de radiator explodeerde door dat het water zou gaan koken.

In een cv in huis is voor water gekozen omdat daar allerlei maatregelen kunnen worden getroffen dat de installatie niet kan exploderen en olie te veel energie zou kosten om het rond te pompen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de elektrische kachel het meest efficiënt warm wordt met olie
Met een verwarmingselement,
En de cv ketel maakt water warm door middel van een brander!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou er olie door je cv stromen , zou je geen roest in je systeem komen maar het zou kunnen verstoppen , en bij lekkage zou het wel een troep worden . Maar het zou best een idee kunnen zijn maar dan zou de cv er voor ontworpen moeten zijn. Niet alle elektrische kachels (radiatoren ) hebben een olie vulling maar om vaak wel olie kan heter worden dan water en heeft een betere warmte afgifte . Of het echt olie is ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heeft maar één reden, nl. dat olie niet begint te koken wat met water wel het geval zou zijn en mede daardoor stoom zou produceren.

Olie doet men niet is een CV-installatie omdat het te duur zou uitkomen.