Hoe energie-onzuinig is een ouderwetse koelkast in verhouding tor een nieuwe van 2012 met A energielabel?

Gaat om koelkast uit jaren 60, 120 hoog. Is hij 25% onzinniger bijvoorbeeld?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoeveel procent per jaar bv weet ik niet (ben zeer onkundig in rekenen en "getallen-werk") maar las net dit: ....Op jaarbasis kost een nieuwe koelkast €35,- bij normaal gebruik. Bij een oud model kost het ongeveer €106,25 euro..... Dat lijkt me wel groot verschil he? Maar ik snap je wel denk ik... desnoods bespaar je wel weer op een andere elektrisch apparaat of ding in huis, en kies je voor iets van "nostalgie" of gewoon omdat 'ronder' model en soms gemak, of de maat beter bij je (smaak) past ;) Bron: http://www.greenem.nl/columns/2012/01/864/wat-kost-een-koelkast-per-jaar

Ik heb vorige week ook een nieuwe koelkast besteld. De verkoper zei dat koelkasten nu, ten opzichte van koelkasten 10 jaar geleden (zo oud is mn oude...) al 60% energie-zuiniger zijn.

Energieverbruik Het dagelijks energieverbruik van de koelkast bepaalt in sterke mate de kosten gedurende de hele levensduur. Dit verbruik hangt voornamelijk af van de energie-efficiëntie, de grootte van de koel- en de vriesruimte, het aantal sterren van het vriesvak en de eventuele bijkomende opties. De koelkasten in klasse A+ en A++ zijn in het algemeen wel duurder dan de apparaten in de lagere klassen met dezelfde afwerking, maar door hun lager energieverbruik wordt het mogelijk deze meerkost terug te verdienen. Bovendien zorg je voor een lagere CO2-uitstoot en is je toestel meestal van een meer duurzame kwaliteit. Om het energieverbruik van een toestel te verminderen, wordt er extra isolatie aangebracht. Aangezien men de standaardmaten wenst te behouden, wordt deze isolatie aan de binnenwanden van het toestel aangebracht. Hierdoor blijven de buitenmaten gelijk, maar worden de binnenmaten en dus ook het bruikbare volume kleiner. Hou er rekening mee dat het energieverbruik zoals aangegeven door de fabrikant het theoretische energieverbruik is. Het echte energieverbruik zal steeds verschillen van het theoretische aangezien het verbruik ook sterk afhankelijk is van het gebruik van de koelkast, de temperatuur in de kamer waar de koelkast staat en de ruimte voor ventilatie. Gemiddeld verbruik (in kWh) Kastmodel met vriesvak A++ 180 A+ 252 A 331 B 451 C 541 Tafelmodel met vriesvak A++ 127 A+ 177 A 232 B 317 C 380 Tafelmodel zonder vriesvak A++ 84 A+ 118 A 154 B 210 C 252 Reken maar dat uw 50 jaar oude kast een stuk meer zal verbruiken dan classe C.

Bronnen:
http://www.energievreters.be/infoprint.asp...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100