Er vormt zich een dikke vrieslaag aan de binnenwand van mijn koelkast, kan dit kwaad?

Ik heb geprobeerd de koelkast op verschillende temperatuurstanden (1 t/m 4), maar het lijkt van kwaad tot erger te worden... Waar kan dit aan liggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Misschien dat de koelkastdeur niet goed afsluit. De rubbers die om de deur zitten zijn dan versleten. Misschien moet je deze vervangen. (zie in bron 1 en 2)
Het kan natuurlijk ook zijn als de koelkast al wat ouder is, deze beter vervangen kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de websites, ik ga deze doornemen. +

Andere antwoorden (3)

Jouw koelkast krijgt teveel waterdamp binnen. Allicht wordt dit veroorzaakt door een slecht rubber aan de deur. Als de koelkast dat nog waard is kan je een nieuwe rubber kopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Och, je vroeg of dit kwaad kan. Ja, dat kan kwaad. Je koelkast gaat er meer door verbruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wilde ook graag weten wat ik kan doen om dit op te lossen :-) Dank voor je antwoord. + van mij
Normaal gesproken zal de achterwand enigszins aanvriezen en zodra de ingestelde temperatuur is gehaald zal de compressor uitschakelen en de achterwand afdooien. (middels een ontdooielement).

Als er echter te weinig koelvloeistof in het koelsysteem aanwezig is, dan zal de gewenste temperatuur (op de verdamperplaat) niet meer bereikt worden.
Hierdoor zal de compressor niet, of voor zeer korte tijd, uitschakelen, waardoor de rijpvorming op de achterwand zal toenemen.
(er is praktisch geen ontdooitijd meer aanwezig).

Ook is het mogelijk dat de thermostaat niet meer afschakelt.
Echter zal de temperatuur in het koelgedeelte dan extreem laag worden.

Tevens kan het zijn dat het deurrubber niet goed meer afsluit.
Hierdoor zal er constant warme lucht in de kast stromen, waardoor
er veel rijpvorming op de koude achterwand ontstaat.

Conclusie: (dure ?) Reparatie, Als het de themostaat is, zal het misschien meevallen, of aanschaf nieuwe koelkast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dikke laag ijs op de binnenwand van de koelkast betekent dat uw koelkast niet meer naar behoren kan werken en er onnodig veel energie verloren gaat.

De oorzaken kunnen meervoudig zijn en soms makkelijk op te lossen.

zorg ervoor dat de producten die u in de koelkast plaatst eerst zijn afgekoeld naar kamertemperatuur, warme producten geven in de koelkast veel vocht af waardoor er een ijslaag ontstaat.

Zorg ervoor dat de koelkastdeur zo snel mogelijk weer gesloten wordt als u iets uit de koelkast haalt of er in plaatst, de tijd dat de deur openstaat geeft warme vochtige lucht de kans om in de koelkast te komen.

Zorg ervoor dat de koelkastdeur altijd goed sluit, zorg ervoor dat er geen kier open blijft door een verkeerd geplaatste schaal of fles.

Kijk de deurrubbers grondig na op scheurtjes, een kapotte deurrubber kan ook dit probleem veroorzaken.