Welke koelkasten maken niet veel lawaai?

Ik las ergens op internet dat het aantal db niet perce aangeeft hoeveel geluid een koelkast geeft, omdat geluidstesten op verschillende manieren uitgevoerd kunnen zijn ofzo. Ik herinner me ook iets gelezen te hebben over een koelkast waar klachten bij waren over de lawaai, en daar stond dacht ik 38 db bij. Hoe kan men dan erachter komen welke koelkasten het minste geluid maken, behalve naar de winkel te gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Het klopt dat geluidstesten op verschillende manieren kunnen worden uitgevoerd, en dat de hoeveelheid lawaai niet zoveel zegt. Het is immers zo, dat een zacht geluid soms heel irritant kan zijn, en dat je aan een harder geluid snel went.

Toch mag je er vanuit gaan dat bij tests hier rekening mee wordt gehouden, want testers kennen dit verschijnsel ook. Staat er bij geluidsproductie b.v. goed, dan mag je er vanuit gaan, dat als je niet overgevoelig bent voor bepaalde geluiden, de koelkast niet teveel geluid produceert.

Hier geldt hetzelfde als in je andere vraag: lees de test in de consumentengids. Ook mag je rustig aannemen dat er geen koelkasten meer zijn die teveel herrie maken, net zoals er geen auto's meer zijn die benzine slurpen.

Om helemaal zeker te zijn, lees dan ook reviews op b.v. Kieskeurig. Als een koelkast een verschrikkelijke herrie maakt, dan rolt die informatie er daar vanzelf uit.
Tenslotte kun je nog goede afspraken maken met de verkoper. Spreek af dat je absoluut een "stille" koelkast wilt, en vraag of ze dat kunnen garanderen. Leg dat vast op de aankoopbon.