Hoe kan ik deze synchrone motor (SYNCHRONOUS MOTOR, SMC, SS-5-240-TD 220/240V 50Hz 5 R.P.M. 4W CLASS: E.) uit een magnetron laten draaien?

Hallo, ik ben vandaag naar een werkplaats geweest en daar vond ik een magnetron die ik uit elkaar mocht halen. Nou vond ik dit vreemde motortje erin ( zie afbeelding) op het motortje staat: SYNCHRONOUS MOTOR, SMC, SS-5-240-TD 220/240V 50Hz 5 R.P.M. 4W CLASS: E. weet iemand hoe ik dit motortje het veiligste kan aansluiten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het veiligste is een beetje lastig, want er zitten twee contacten aan die je zo kunt aanraken.
Als je er 230 volt opzet, gewoon uit het stopkontakt, gaat ie draaien. Ik raad je aan om eerst met krimpkous de metalen spanningvoerende onderdelen te isoleren.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel veilig hoor, want op die koperen lamellen zitten kabelschoentjes die geïsoleerd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ik trouwens ook de behuizing isoleren voor extra veiligheid d.m.v elektrische tape? ( de behuizing is ook een geleidend onderdeel )
escape
11 jaar geleden
Dat kan je doen, maar het is niet nodig. De klasse E wil zeggen dat het huis voldoende is geïsoleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok dankjewel voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Onderaan zijn 2 koperen lamellen, daar steekt u 220V op en die gaat draaien met 5 toeren/min.
U kan daar een draadje aan solderen en isolatieband ronddraaien of een AMP klem gebruiken zoals in de auto gebruikt is.
Die rode of blauwe rechtsonder op de foto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Gevaarlijke tip. Dit zijn klemmen voor in de auto voor 12 volt. Heel makkelijk om een schok te krijgen. -1.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp uw reactie maar er staat toch bij dat ie moet isoleren.
Als u daar een draad aan soldeert moet u die ook isoleren met tape of krimpkous. Er bestaan ook sleeves om over die AMP klemmen te schuiven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die ANP klemmen zitten er al op. En dan zijn deze ook nog helemaal rondom geïsoleerd.
deze kun je gewoon aan het lichtnet aansluiten met een snoer. Zet 2 AMP klemmen op het snoertje en schuif deze op het motortje (volgorder maakt niet uit).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die amp klemmen zitten er al op. Maar als ik de draadjes in het stopcontact steek dan gaat het motortje niet uit zichzelf draaien wat kan ik daar aan doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan is waarschijnlijk toch dit motortje defect. Deze moet gelijk gaan draaien zodra er stroom op komt te staan.