Is een braadpan met anti aanbak laag voor slechte koks?

Of gebruiken professionele koks ook die pannen en heeft het niks daar mee te maken?
Ik bedoel, kan een kok net zo goed bakken met of zonder anti aanbak laag in de pan?

Zoals bijvoorbeeld Michael Schumacher die in een auto zonder hulpmiddelen als ASR, ABS enz, net zo goed rijdt als in een auto met die franje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Professionele koks gebruiken zeer zeker pannen met antiaanbaklaag. Kijk maar even naar de programma's op TV en je zal zien dat ze deze pannen gebruiken.
Ze gebruiken wel de beste soorten!

Het verschil met een amateur, is dat een professionele kok weet heel goed hoe hij een pan zonder antiaanbaklaag moet gebruiken, en toch geen problemen ermee krijgen.

Overigens, voor sommige gerechten moet je juist geen antiaanbaklaag gebruiken. Ook professionele koks weten beter dan de gemiddelde amateur hoe hiermee om te gaan.

Toegevoegd na 1 uur:
Voorbeelden van liever geen antiaanbaklaag: flensjes en pannenkoeken (beter toch in een gietijzerenpan), wokken (de hoge temperatuur van een wokbrander zou de teflon beschadigen), grillen (wederom, je kan niet zulke hoge temperaturen bereiken met teflon), bepaalde soorten sauzen (koperpannen), kaasfondue (liever in een geëmailleerde pan)...
Vaak is de bestendigheid van teflon tegen extreem hoge baktemperaturen het limiterende factor, hoewel je tegenwoordig goede antiaanbakpannen hebt die hele hoge temperaturen kunnen verdragen. Maar tja, daar hangt ook een ander prijskaartje aan dan bij de Ikea-pannen van €3,99!!

O ja, en als een profkok bakt in zo'n ouderwetse "moeilijke" pan, is het ook vaak precies om dezelfde reden waarom Michael Schumacher alle snufjes uitzet in z'n auto: puur voor de uitdaging!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies!!
Voor een flensje gaat écht niets boven een ouderwetse gietijzerenpan, die goed ingevet is, en nooit een vaatwasser of zelfs zeep van dichtbij heeft gezien. Gewoon direct na gebruik met een doek of keukenpapier afnemen, rustig laten afkoelen, en terug in de kast tot de volgende ronde.
Maar ja... met een laag teflon gaat het ook heel makkelijk, dat moet ik ook toegeven... maar ik ga toch liever voor gietijzer, al is het maar omdat je een hogere temperatuur ermee kan bereiken zonder de teflon te beschadigen.

Andere antwoorden (2)

Het goede gereedschap is het halve werk.
Anti-aanbak pannen zijn in veel gevallen ideaal, vandaar dat professionele koks deze ook gebruiken. In sommige gevallen is het maar beter om geen anti-aanbakpan te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld niet wokken of sauteren in een anti-aanbakpan. Een goede kok kent zijn of haar gereedschap en weet hoe en wanneer deze te gebruiken.
In een formule 1-wagen zitten heel veel elektronische hulpmiddelen, omdat anders de wagen zou crashen, veel van de technologie in passagiersauto's komt oorspronkelijk uit de racewereld. Dus gebruik maken van goed gereedschap maakt je niet een slechte kok of slechte coureur. Het gaat erom hoe je het gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een echte kok gebruikt nooit of heel zelden een anti-aanbak pan ,alleen voor omeletten is deze aan te bevelen ,er komen veel te veel schadelijke stoffen vrij als de antikleeflaag gekwetst is en dit gebeurt vrij snel ,ze mogen zeker niet in de afwas machine ,en ook geen schuurspons gebruiken