Onze vaatwasser 'blijft hangen'. Kan ik daar zelf wat aan doen?

De vaatwasser blijft soms op onwillekeurige punten in het programma 'hangen'. Er komt een luide bromtoon uit. Na openen en weer sluiten van de deur vervolgt hij het programma, soms gaat hij nogmaals 'hangen'. Ik heb er nog geen systeem in kunnen ontdekken.
Wat is dit voor storing en kan ik er zelf iets aan doen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel: op willekeurige punten. Er is geen verband te ontdekken met de plaats in het wasprogramma.

Toegevoegd na 1 uur:
Hij is pas 3 jaar oud, dus ik vrees dat er aardig wat elektronica in zit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.1K

Het beste antwoord

Het zal niet zo zeer de programmaschakelaar (klok) zijn maar wel een relais welke begint te trillen ipv degelijk aan te trekken.
Mogelijks zit er vuil tussen de kern en klep die het kontakt bedient of ergens een onderbreking zodat die de volle spanning niet meer krijgt.
Hetzelfde geluid kan u ook hebben als de watertoevoerkraan blijft haperen als die water moet toevoegen.
In beide gevallen helpt het om een af en terug aan te doen.

Dat opsporen zal moeten gebeuren door de machine uit te bouwen en de kast zo ver als mogelijk te ontmantelen.
Dan pas zal u kunnen horen waar het geluid vandaan komt en dan de nodige actie te nemen.

Als het van de waterklep komt kan u die mogelijks open maken en eens kuisen, best de onderdelen in azijn leggen, zonder de spoel ntuurlijk.

Als het relais klappert dan moet u eerst de spanning controleren, is die ok dan de relais nazien op vervuiling en indien mogelijk kuisen, zo niet vervangen.
Als de spanning niet ok is dan moet u de bedrading nazien tot en met de programmator.
Tip: de fout zit dikwijls onderaan de deur waar de bedrading van de deur naar het vast deel gaat.
Kan u meestal zien als daar beschadiging is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als ik jou verhaal zo lees, denk ik de klok. Deze zorgt dat het wasprogramma zijn stappen doorloopt. Als deze klok mechanisch is, is deze waarschijnlijk stuk. Vervangen is niet goedkoop!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het wil ook wel eens helpen om de klok handmatig 2x rond te draaien,en dan opnieuw aanzetten