Is het mogelijk om een keukenbrand(je) te blussen met een stofzuiger?

Of gaat dit (faliekant) mis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Vlam in de stofzuiger, heb je 2 problemen. Hoe zou dat helpen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien door lucht weg te zuigen? De vraag kwam zomaar in me op, vraag me af of het ook maar een beetje realistisch/zinvol is om het te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit veel meer lucht in de lucht dan dat jij ooit met een stofzuiger kan opzuigen!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het bij de ZDF neerleggen, bij het programma: Nicht Nachmachen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, deuk! Je vult de stofzuiger met water zet de slang aan de andere kant erop stekker in het stopkontakt en sproeien maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@freekfluweel: Jammer dat er geen Nederlandse versie is. Brainiac is/was ook zo'n programma. @Jodel: Haha, dat gaat nog fouter denk ik :P

Het beste antwoord

Dat lijkt me faliekant mis gaan. Je zuigt juist verse lucht aan waardoor de brand nog heviger zal worden.
Vuur ontstaat door combinatie van brandstof + temperatuur+ zuurstof. Dus je moet juist minder zuurstof op die plek krijgen dan meer
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk!

Andere antwoorden (2)

Dit gaat zeker mis en nog meer, als de vlam in uw stopzuiger slaat gaar die gegarandeerd in de fik en gaat het van kwaad naar erger.
Bij een brand heeft u 3 elementen, nl brandstof, zuurstof en temperatuur. Als u één van die elementen kan uitschakelen stopt de brand.
Een brand kan men dus blussen door te koelen, bv met water besproeien maar ook door de zuurstof weg te nemen bv een brandend recipient afdekken met een NATTE doek.
Natuurlijk ook met een brandblusser die u best altijd bij de hand heeft in de keuken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat dit een theoretische vraag is, want anders dan roep ik: "Don't try this at home!" Waarom zou je dat willen? Bedoel je een vlam in de pan? Dan moet je, van je af, een deksel op de pan schuiven, zodat het vuur geen zuurstof meer krijgt en vanzelf uitgaat. Vooral niet de afzuigkap aanzetten, want dan krijg je het vuur in je luchtafvoer. Voor een stofzuiger geldt het zelfde. Daar gaat dat vuur echt niet van uit; eerder nog zal het de stofzuiger ingaan. Koop maar liever een brandblusdeken, die je op een vaste plaats legt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk theoretisch, was het zeker niet van plan hoor ;-) dank voor je antwoord! Een natte doek, helpt dat ook?