Is een thermostatische douchekraan te verkiezen boven een mengkraan, zonder thermostatische schijven?

Ik hoor nog al eens verhalen, dat na verloop van tijd de douche die voorzien is van een thermostatische kraan,steeds kouder water levert, door kalkaanslag op de schijven.
Ook onze eigen douche levert, of ie nu op 38 of 20 graden is afgesteld. constant het zelfde lauw-warme water.
Kan dat ook eventueel regio gebonden zijn, door de hardheid van het water

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Keesje, die ervaring deel ik niet, en ik woon volgens mij in de kalkaanslag-hoofdstad van Nederland. Het water is hier zo hard dat het pijn doet aan je hoofd maar mijn kraan 'verloopt' niet. Weet je zeker dat je je kraan goed afgesteld hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat valt er behalve de juiste temperatuur in stellen dan verder nog af te stellen?

Het beste antwoord

Een thermostatische kraan is veel comfortabeler dan een gewone mengkraan omdat u dan steeds dezelfde temperatuur heeft.
Wisselen tss koud en warm om vastlopen te beletten is niet nodig want het bimetaal binnenin doet dat constant ifv het inkomend water.
Het is wel een feit dat die door kalkvorming uiteindelijk, na jaren, begint te klemmen en niet juist meer werkt.
Dit kan u beletten door de temperatuur van het warm water op maximum 60 a 65°C in te stellen.
Op die temperatuur is er nog geen kalkvorming. Op dit punt wordt nog veel gezondigd omdat met denkt dat een hogere temperatuur beter is, geloof mij dat is niet zo en trouwens het is veel goedkoper in energie doordat uw boiler veel minder verliezen heeft en zelf ook GEEN kalkvorming zal vertonen. Alleen maar voordelen. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je een thermostatische kraan goed gebruikt dan zal kalkaanslag veel langer duren.

Dus niet altijd op dezelfde stand laten staat, maar ook maximaal warm en koud af en toe gebruiken.
Leer je bijvoorbeeld aan om de douche uit te spoelen met heet water.

Mocht je er last van hebben, dan zijn ze vaak schoon te maken. Daarvoor moet de kraan wel uit elkaar. Van een goed merkt zijn ook onderdelen te vervangen, dat is echter soms duurder dan een nieuwe..
Flink heen en weer draaien helpt soms ook.

Mijn thermostatische kraan (huurhuis) deed het slecht, maar ondertussen doet ie het een stuk beter, simpel door hem te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons werd de tip gegeven om regelmatig met heet water en dan met koud water de douchebak te spoelen. Een soort "wisselbadeffect "voor de kraan. Dat zou kalkvorming tegenhouden . Succes ermee.