Magnetron maakt knisperend geluid. Wat zou dat zijn, en kan ik hem nog gebruiken?

Het klinkt als aluminiumfolie dat een beetje verfrommeld wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.3K
Cryofiel
11 jaar geleden
Hoor je dat altijd, of alleen als je maar heel weinig voedsel in de magnetron zet? De magnetron heeft namelijk "iets" nodig om zijn energie aan af te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoor het pas sinds vandaag, met een wat kleinere portie. Ik kan zo even niet testen of 'ie met gewone maaltijden ook knispert, want ik ga het weekend naar m'n ouders.
Cryofiel
11 jaar geleden
In de handleiding staat waarschijnlijk dat je een minimale hoeveelheid voedsel in de magnetron moet doen, en hem niet met te weinig belasting moet laten draaien. Bij mij staat er dat je er minimaal 200 of 300 (ben vergeten hoeveel het precies is) ml in moet zetten. Je kunt er een flinke kan of maatbeker water inzetten. Of meerdere glazen water. Voor de zekerheid minimaal een halve liter. Dan kan de magnetronbuis zijn energie kwijt, en kun je snel testen of hij ook dan knispert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch nog een grote plastic bak gevonden. Hij knisperde dus niet toen ik er 1-1.5 liter in had, maar ook niet als ik maar een klein laagje deed...
Cryofiel
11 jaar geleden
Dan lijkt het er toch het meest op dat hij zijn vermogen niet altijd goed kwijt kan. De magnetronstraling is niet netjes verdeeld: op de ene plek is meer straling, op de andere minder. Dat is de reden dat er een draaiplateau inzit: zonder draaiplateau zouden delen van het voedsel de hele tijd veel worden verwarmd, terwijl andere delen de hele tijd nauwelijks zouden worden verwarmd. Door het voedsel te draaien, komt elk stukje voedsel wel eens door een "heet" gebied heen, zodat alles gelijkmatiger opwarmt. Als je nu veel water in de magnetron doet, is er altijd water aanwezig op een plek waar veel opwarming plaatsvindt. De magnetron kan zijn energie goed kwijt. Als je een dun laagje water neemt, is het weliswaar weinig water, maar het is wel verspreid. Er is dan dus water aanwezig op de "hete" plekken in de magnetron. Ook nu kan de magnetron zijn energie kwijt. Als je een klein glaasje water neerzet, heb je kans dat dat kleine glaasje net in een "koud" gebied staat. Op dat moment kan de magnetron zijn energie niet kwijt, en hoor je de vonken die in de magnetronbuis overslaan. Bij oudere magnetrons zonder draaiplateau zul je echt continu geknisper horen als je het glas water in zo'n "koude" plek hebt gezet. Bij magnetrons met draaiplateau heb je kans dat je om en om wel en geen geknisper hoort, afhankelijk van of het glas water net door een "warm" of net door een "koud" gebied beweegt.

Antwoorden (2)

Het kan zijn dat er in de kookruimte iets (metaal) loszit dat vonkt. Het kan ook een aansluiting in het electrisch gedeelte zijn die vonkt.
Het eerste kan niet zo heel veel kwaad, het tweede kan gevolgen hebben die gaan van verminderd vermogen, versnelde slijtage, een kapotte magnetron, en in het ergste geval kortsluiting/oververhitting/brand.

Misschien toch wel verstandig om er naar te laten kijken dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt ongetwijfeld door vuil welke ergens aangekoekt zit.
Op de zijwand zit een plaatje welke er licht-bruin uitziet, als daar vervuiling op vastzit kan dit gaan knetteren.
Een kopje water met citroensap erinzetten en een paar minuten laten koken . Door de stoomontwikkeling zal aangekoekt vuil zich makkelijker laten verwijderen terwijl de citroen dient om kwalijke geurtjes weg te nemen.
Spray wat ruitenkuisproduct op een vaatwasdoek en zo kan u de over het beste kuisen. Spray niet rechtstreeks in de oven.