Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als mijn wasmachine gaat afpompen komt er water uit de afvoer. Alles geprobeerd om afvoer schoon te maken. Maar niks werkt. Waar ligt dit aan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
61K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

het afval water van de wasmachine gaat met een bepaalde druk en hoeveelheid door de afvoerbuis, als deze buis te smal is en dus het water niet goed aan kan, dan zoekt het een weg hogerop, dat hebben wij hier ook, we hebben een soort douche putje in het washok, daarkomt het water ook uit, dan niet met een straal, maar loopt gewoon over, als de druk dan weg is dan stroomt het putje weer gewoon leeg.
dus kort gezegt, wij hebben een te smalle buis vergeleken met de hoeveelheid en druk van het water dat het weg moet stromen, daarom komt het naar boven, maar om die buis te vervangen kost ons gewoon te veel, dus we halen in de buurt van het putje alles weg als we wassen.

Toegevoegd na 11 minuten:
laten maken dan moet bij ons de betegelde vloer eruit, en bredere buizen er in gelegt worden en weer opnieuw de vloer vullen en betegelen.dat kost meer dan even de spullen aan de kant zetten, nou weet ik natuurlijk niet wat voor vloer u heeft, maar bij ons is het dan makkelijker om even de spullen aan de kant te zetten, ik was dan ook niet zo vaak..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik kan de situatie niet ter plekke beoordelen, maar ligt de afvoer niet gewoon te hoog? Ik weet wel dat onze onderhoudsman altijd riep, 1 a 2 x per jaar een hele fles gewone azijn door de leiding gooien. En dan moet het opgelost zijn. Tegenwoordig wordt er ook redelijk koud gewassen en kan het vet van het wasmiddel en de was zelf wel makkelijker in de leidingen neerslaan. Dus een keer goed heet wassen. Ook goed voor de wasmachine.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan aan een te kleine afvoer liggen, een wasmachine heeft doorgaans minimaal 4 millimeter nodig. Ook kan de afvoer elders verstopt zitten. Reinigen met een hogedrukspuit kan dan noodzakelijk zijn om de verstopping op te heffen.

Verder zijn er afsluitdoppen in de handel die een wasmachineafvoer kunnen afsluiten, waardoor het teruglopen van water kunt voorkomen. Deze passen op een 4 mm afvoer en je kunt de afvoerslang van de wasmachine erin hangen (ze zijn van rubber). Je kunt ze bij een bouwmarkt wel vinden, volgens mij.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het moet zijn: 40 millimeter. :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat de afvoerleiding bevroren is.
Dit hoeft niet direct dicht bij de wasmachine te zitten,,maar kan ook verderop zitten.
Ga dit eerst eens na.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afvoer moet toch verstopt zijn, heb je ook zo'n fles gootsteen onstopper gebruikt, die wel 30min moet inwerken? Pas als je er flink wat water met een gieter doorheen kan gooien, is ie niet verstopt meer.
Als het probleem zich de laatste paar dagen voor doet , kan het ook bevriezing zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding