Hoe reinig ik mijn senseo apparaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tips! Stomme vraag misschien, maar gewone azijn of schoonmaak azijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf zou ik kiezen voor gewone azijn.
Wel goed naspoelen met water.
Het eerste bakkie koffie doe ik altijd weg, komt er weer een lekkere koffie smaak in.
Als je dit heb gedaan, daarna alle losse onderdelen in de vaatwasser mee wassen (als je die hebt)
Buitenkant met een sopje.

Antwoorden (6)

Doorspoelen met azijn. Dan wordt de kalk eruit gehaald. Losse onderdelen kun je ook zo schoonmaken. Daarna een aantal keer doorspoelen met water. Gewoon zoals je koffie zet maar dan zonder koffiepad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Azijn erin doen en op twee knoppen tegelijk drukken. Dan spoelt het apparaat door.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens mij de knop voor één bakkie en voor twee bakkies tegelijk indrukken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
dat van die 2 knoppen klopt hoor ik snap het minnetje niet
azijn mag best met water vermengt maar er is wel poeder in zakje dat beter werkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Stomme vraag misschien maar, azijn of schoonmaak azijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nnhuberts: dat maakt niet uit, schoonmaakazijn is hetzelfde als gewone azijn met een parfummetje er bij. Je zult in beide gevallen na het schoonmaken je actie moeten herhalen met schoon water, want in de senseo zelf blijft ook nog water achter. Je wilt de eerstvolgende keer dat je koffie zet, geen aangelengde schoonmaakazijn drinken.
Aan de buitenkant met een sopje, aan de binnenkant met een special Senseo reinigingsmiddel van Philips dat je o.a. bij de Blokker kunt krijgen. Niet met azijn doen!

Toegevoegd na 2 minuten:
Het filter doe ik na het doorspoelen in de afwasmachine; niet doorprikken oid, dan kan er geen druk meer opgebouwd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaat dit serieus? :O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duur middel. Azijn werkt bij mij al 10 jaar perfect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat poedertje van Senseo is inderdaad behoorlijk duur, azijn werkt ook goed, alleen moet je het dan wat vaker door de machine laten gaan. Elk ontkalkend middel is prima, ook b.v. de korreltjes die je voor de wasmachine of de vaatwasser kunt kopen. vdijken: als je graag betaalt voor de naam, moet je dat vooral doen. Heb je aandelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen aandelen, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat vooral azijn slecht is; dat middel van Philips is volgens mij ook iets van citroenzuur. Trouwens spoelen met een koude oplossing door de linker- en rechterknop in te drukken - zoals enkele antwoorders suggereren - helpt ook niet echt.
Je kan een heel dun sopje maken, in je waterbak doen en dan zonder koffiepad steeds 'koffie zetten'. Dan gaat het door alle buisjes etc. Spoel hierna wel nog een paar keer door met normaal water !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Azijn of schoonmaakazijn is niet goed [staat ook in de beschrijving als het goed is]

Je kunt bij Blokker of de Marskramer speciale zakjes ontkalking voor de senseo kopen,maar die zijn nogal prijzig.

De goedkopere oplossing is een zak citroenzuurpoeder kopen en hiermee ontkalken.

Een zak van een kilo kost 5,95 bij:
http://www.brouwmarkt.nl/zuren-ontzuurders-c-255_37.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals alle apparaten of voorwerpen die in contact komen met voedsel, moet je ook het Philips SENSEO® koffiezetapparaat regelmatig schoonmaken. Geen zorgen, want dat doe je in een handomdraai. De padhouders en schuimkamer mag je namelijk zo in de vaatwasmachine plaatsen.
Als je het apparaat lang niet gebruikt, kun je het best een keer doorspoelen zonder coffee pads. Vul dan het waterreservoir volledig met water en druk gelijktijdig op de twee knoppen (1 en 2 koppen).