Singer naaimachine gekocht, geeft onderaan véél te losse steken, en onderdraad doet niet mee, ligt plat onder de stof. Wie o wie kan mij helpen?

Ik was hier eerder met een vraag over Anker machine, nu via marktplaats een Singer gekocht, alles zit erbij. Ingerijgd, hij doet het.. zo lijkt het qua bovenkant van het genaaide stukje. Onderaan blijken elke keer heel lange lussen te zitten van het draad van het klosje, en de onderdraad ligt daar plat, dus niet mee gerijgd, onder. Hoe kan dit, wat zie ik over het hoofd / doe ik fout?
Bedankt voor hulp! groetjes, Elvie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
37.8K

Het beste antwoord

Heb toevallig gisteren de Singer van mijn vriendin gespannen. Bovenop de machine zitten twee inrijgmogelijkheden. De gestippelde lijn is voor het vullen van de spoel. De doorlopende lijn voor de spanning als je naait.
Heb je niet per ongeluk de verkeerde route gevolgd? Kijk nog eens goed of je de draad goed hebt ingelegd.

Met de spoel kan weinig mis zijn. Als je die onderin hebt gelegd, kan het bijna niet verkeerd zijn. De fout zal zitten in de volgorde van de bovendraad.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan iedereen, bedankt voor het reageren!
Ik had nog willen reageren op elke reactie maar nu zit ik ineens op een bladzijde doordat ik 1 vraag als beste aanklikte, dat hierna mijn vraag gesloten is.
Ik heb de draad opnieuw ingeregen, en toen was het al goed, toen voorzichtig de draadspanning beetje bij beetje veranderd en nu is het helemaal goed! :)

Andere antwoorden (2)

Zit de spoel er goed in? Ook kan de spanning niet goed zijn, als je de draad van de spoel vasthoud moet hij een klein stukje afrollen en dan blijven hangen. Er zit een schroefje aan het spoeltje waarmee je de spanning kan veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Nelly bedankt voor je reactie.
Bij eze naaimachine ligt de (plastic!) spoel horizontaal, anders dus dan een metalen spoel die je in het spoelhuis doet en dan in de houder..
Het staat wat onduidelijk uitgelegd in de handleiding, er in leggen, door de inkeping naar rechts, dan iets verderop door het gleufje naar links halen.
E.e.a. ligt dan voor mijn gevoel vrij los.
Dan draad naar links, spoelhuis dicht schuiven, en ondernaald naar boven halen.
Dat laatste gaat wel zonder problemen. Ik zal vanavond als ik meer tijd heb eens even zelf een spoeltje opwinden en ook het bovendraad opnieuw inrijgen,
en zien of de naald goed zit, en of er niet een ander voetje op moet, weet niet zeker of dat veel uitmaakt, ik had nu gewoon even een oud lapje katoen gepakt voor het proberen. Groetjes, Elvie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad wat Nelly schrijft,maar hoe dit met een horizontale spoel werkt weet ik niet. Heb je er geen beschrijving bij gekregen? Als je deze niet hebt dan zou je eens op merk en type kunnen googlen voor een gebruiksaanwijzing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks Maria,
ik ben er nu uit, met het spoeltje was alles goed, ik had de draad verkeerd ingeregen en verkeerde draadspanning.
Meestal zit te fout bij de bovendraad. Die kun je dus inderdaad het beste even opnieuw inrijgen. Goed opletten dat je het voetje tijdens het inrijgen omhoog hebt. Dan staan de spanningsschijven open en kan de draad er tussendoor. Als de spanningsschijven tegen elkaar aan staan, gaat de draad er langs, en dan krijg je inderdaad lussen aan de onderkant.