Welke digitale compact fotocamera heeft 't minste last van ruis?

(Behalve de Sony's - ik wil absoluut geen Sony.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sony...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom wil je geen sony?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind Sony te arrogant.

Antwoorden (5)

Een met een zo grot mogelijke CCD, en een goede lens.
Het beste is dus een digitale spiegelreflex (de lichtgevoelige chip daarin is veel groter en vangt dus meer licht per pixel waardoor hij minder zelf hoeft te bedenken).
Verder moet je zorgen voor voldoende licht; je kan de gevoeligheid vaak wel instellen zodat je met minder licht kan fotograferen, maar hoe gevoeliger, hoe meer ruis.

Ik heb qua compactcamera's laatst ergens een test gelezen waaruit de Canon Ixus echg goed kwam, ook qua ruisverhouding, maar die kan ik zo niet meer vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DSR is niet compact :)
Canon 40D, das degene die ik heb. Denk dat je hiervoor het beste kunt kijken op sites als in bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Casio Exilim FC100 - Dit is een topper van Casio, en ruis is bij dit toestel uiterst minimaal. Zie bron voor meer info.

- De foto is genomen met het toestel, zoals je kan zien is ruis nauwelijks te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit mijn bron (helaas Engelstalig): De Fujifilm FinePix F30 en F31fd schijnen heel goed te zijn op het gebied van ruis (bij hogere ISO-waarden). Dit komt omdat ze niet zoveel pixels hebben. Dat in combinatie met goed ontwerp van de sensor en goede ruisonderdrukking presteren ze op ISO 800 nog erg goed. Casio, Panasonic en Olympus schijnt weer niet zo best te presteren op hogere ISO-waarden.

Mijn advies: Ga niet mee in de megapixel-hype. Compactcamera's hebben een kleine sensor. Veel pixels op een kleine sensor zorgt gewoon voor meer ruis. Een gemiddelde compactcamera heeft al vrij veel ruis op ISO 400.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen scoren de Canon-toestellen het best op beeldruis en lichtsterkte.

Kijk eens op http://www.dpreview.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke specifiek zou je dan aanraden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nieuwe Ixus-serie met DIGIC 4-processor. Deze nieuwe processor zorgt onder andere voor een zeer goede beeldruisonderdrukking.