Wat is beter LP of SP bij video opnamen?

LP staat voor long play en SP voor short play. Op de LP mode kun je langer filmen dan op de SP mode. Waar ik ben achter gekomen is dat bij LP de beelden dichter bij elkaar op de band komen te staan, maar wat voor gevolgen heeft dit voor de kwaliteit van het geluid en beeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1.7K

Het beste antwoord

sp is standard play, is aan te bevelen, hoewel ook lp op een goede recorder aanvaardbare beelden geeft, tegen de helft van de prijs. Geluid wordt ook iets minder, tenzij het een HiFi apparaat betreft, want die schrijven het geluid ook met de video koppen trommel, en dan lijdt het geluid niet bij longplay. Beeld wordt wel minder, omdat de bruikbare spoorlengte te klein wordt voor de informatie. Zelfde probleem als bij oude analoge bandrecorders op lage snelheid en cassette recorders, het draait te langzaam, waardoor er niet genoeg magnetische partikels voorhanden zijn om alle informatie vast te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gemotiveerd antwoord.

Andere antwoorden (3)

Eerst even een correctie SP staat voor Standard Play en niet voor ShortPlay.
Heb je het nog over een tape camera?

Whatever: in de LP stand gaat er meer data op eenzelfde hoeveelheid opslag "materiaal" of dit nu tape is of een geheugen: dit kan niet anders dan dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.

Simpeler is het niet.

Concreet antwoord op je vraag is dus: SP is beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad standard play, maar ik kan het niet corrigeren. Maarjah ik weet het nu in ieder geval.
Long play heeft een slechtere beeldkwaliteit dan sp. Ik vergelijk het wel eens voor het gemak met pixels. Dan heeft LP minder pixels om zo meer beelden op de slaan op dezelfde ruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met de compressie van het beeld. Een film is niets anders dan veel foto's achter elkaar. Elke foto's wordt gecomprimeerd, maar met video ook in relatie met de volgende beelden.
Met LP is de compressie groter en worden er meer 'pixels' weggegooid. Nou niet weggegooid, maar die pixel wordt veranderd zodat hij de kleur van zijn buurman heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een analoge video kent geen "compressie" als een digitaal apparaat. In de LP stand van een video draait de band op halve snelheid, maar de koppentrommel draait gewoon en geeft het volle signaal af aan de tape. Alleen het spoor wordt korter, waardoor niet alles weggeschreven kan worden, zodat het allemaal wat vager wordt, plus dat er nogal wat "ruis" ontstaat, het uiteindelijk resultaat lijkt dus wel op compressie, er zit echter geen algoritme achter zoals bij digitaal