Waarom krijg ik steeds fletse foto's?

Ik heb een Canon 1000D. Heb al ontzettend veel geexperimenteerd met diafragma, sluitertijden, automatische instellingen enz. Als ik de foto's op mijn laptop zet zijn ze toch allemaal aan de erg fletse kant!
Binnenkort ga ik op vakantie naar het Caribisch gebied. Omdat het daar erg zonnig is ben ik bang dat de foto's dan helemaal flets uitvallen. Wat doe ik fout?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is flets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke, dank je

Antwoorden (6)

Probeer ze eens op een andere computer te zetten. De ene computer geeft foto's op een heel andere manier weer dan de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ik zeer zeker proberen +1
Een antal dingen spelen mee:
- De belichting (Bij erg zonnig weer is een belichting zo rond 1/4 stop onderbelichten een goed idee)
- De kleurverzadiging staat te laag(In je instellingen kan je de kleuren instellen)
- De camera stand (Daglicht / zonlicht / schaduw / auto witbalans) -> Zien instellingen, en gebruik de juiste stand voor de juiste situatie. Indien je als 'raw' je opnames wegschrijft, kan je dit ook achteraf corrigeren met canon profssionel foto programma
- De omzetting van camera naar pc: Gebruik het meegeleverde programma om je kleuren in te stellen (canon digital professional oid) en sla vervolgens op als JPG
- Je beeldscherm calibratie: Je scherm geeft de kleuren niet als 'waar' weer. Dit is het probleem met beeldschermen: Ze zijn allemaal anders, en rood is niet gelijk rood etc op alle schermen. Alleen eens cherm calibratie werkt hiervoor; Niet aan beginnen als je niet profi bezig bent

Je digitale camera heeft vaak geen 'handige' trucjes om je kleuren door te zetten. Veel compact camera's hebben dit wel. Je kan door een circulair polarisatie filter op je lens te zetten een boel kleur verzadiging in de lucht terug krijgen, zonder concessies te doen op andere gebieden. Dan krijg je weer diepblauw water & lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je foto's flets zijn wil het zeggen dat je histogram niet optimaal wordt gebruikt. Zwart is dan niet echt zwart en wit is niet echt wit.
Dit is namelijk ook een eigenschap van digitale fotografie.

Professionelen zullen altijd als eerste bij de nabewerking het histogram weer op smaak brengen. Dit doen ze voornamelijk is Raw bewerking, maar je kan het ook met levels doen in photoshop. gewoon de zwart-slider naar je zwarte pixels brengen en wit naar je wit pixels.

Elke belangrijke foto krijgt deze volle aandacht en helaas is dit proces niet te automatiseren. Maar het resultaat zie je direct. Je belichting is perfect en de kleuren zijn mooi helder.

Toegevoegd na 12 uur:
Bekijk de volgende site eens voor wat tips met het histogram...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je al met de automatische instellingen hebt geëxperimenteerd lijkt het er op dat je of de gemaakte foto's op een computer weergeeft, die anders met de kleuren omgaat dan je toestel. de tip bij het eerste antwoord kan dat aan het licht brengen.
het kan natuurlijk ook zijn, dat je toestel om de één of andere reden niet de juiste kleuren weergeeft. ik weet niet of je de canon 1000D kunt calibreren, lijkt me van wel, kijk eens in de handleiding.
of misschien dat een prof er iets mee kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou wel eens willen weten wat er gebeurd als je bij een afdrukservice de boel laat printen. Zijn de kleuren dan ook flets? Bij mijn Nikon D80 moet ik , om prettige plaatjes te krijgen (bijna)altijd een belichting van -0,7 toepassen, onder belichten dus, misschien bij jou hetzelfde. Daarnaast is het wel belangrijk om een goed afgeregeld scherm te hebben. Op mijn laptop ga ik ook geen kleuren aanpassen, omdat dat scherm teveel afhankelijk is van hoe ik er naar kijk. het scherm van m'n desktop heb ik min of meer gekalibreerd met het tooltje uit een oudere versie van photoshop, en dan komen de kleuren goed genoeg over, ook bij het printen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelf de foto's bewerkt op een gekalibreerde omgeving. Dan kun je voor afdrukken bij de fotocentrale dit aangeven, zodat zij niet nog eens een bewerking uitvoeren. (ergens een vinkje). Zelfs hele fotoboeken gaan goed zo. Je hebt het al goed in de smiezen allemaal. Zelf die afwijking van jouw camera. Elke camera heeft zijn afwijken ook twee gelijke modellen.
sluitertijd te laag of de witbalans is niet goed afgesteld.