Ik wil graag de maan met wolken fotograferen. Welke instellingen kan ik het beste gebruiken?

Het is de bedoeling dat de maan niet overbelicht is, en dat de wolken zichtbaar blijven. Het moet een mysterieus beeld geven. Uiteraard ben ik al aan het proberen geweest, maar als de maan helder, zijn de wolken niet zichtbaar. Als ik de sluitertijd langer maak, wordt de maan overbelicht en zie ik de wolken wel, maar deze zijn dan uiteraard vaag door de langere sluitertijd. Wie heeft hier ervaring mee?

Toegevoegd na 1 uur:
Extra toevoeging: Ik maak gebruik van een Nikon spiegelreflexcamera en gebruik hier zowel een groothoeklens (18-55mm) als zoomlens (75-300mm) voor.
Mijn camera kent dus geen programma's, alles dient handmatig ingesteld te worden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Diafragma 5,6 en 3 sec. De meeste moderne digitale camera's hebben hier overigens een instelling voor . Kijk een onder Scène Mode (SCN) en vervolgens Volle Maan of Sterrenhemel.

Helaas, dit kan niet in 1 shot. Wat je dus al gemerkt hebt, is of de maan goed belicht, of de wolken. De enige manier om de twee onafhankelijk qua belichting op elkaar af te stemmen is om de wolken te in te flitsen. Jammer dat geen enkele flitser de afstand naar de wolken kan halen. Kortom je zult dan een keuze moeten maken. Maar..., je kan ook een HDR foto maken. Of 2 foto's over elkaar heen plakken. Maak dan 1 foto met de wolken goed belicht en 1 foto met de maan goed belicht. Gebruik dan wel een statief natuurlijk. Leg dan de twee foto's in photoshop over elkaar en het eenvoudigste is dan om de wolken als basis document te nemen en de maan als tweede laag eroverheen. Maak dan een masker welke alleen de maan van de 2e foto doorlaat. Dat is een simpele cirkel. Je kan natuurlijk ook apart de maan fotograferen (ingezoomd) en deze iets groter op de bronfoto plakken. --- Ik heb ook eens rook gefotografeerd met de maan. Maar dan heb ik ook 1 keuze moeten maken.

je kunt ook nog variëren met de ISO, als je de sluitertijd wil beperken. voordeel is dan, dat de wolken wat sprekender op de foto komen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100