Hoe kan het zo zijn dat de ene foto wel helder is en de andere niet terwijl de stand van de camera foto pressies het zelfde is?

zie de foto's mijn camera is een EOS 350d van canon

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

De bovenste foto heb je tegen de zon in genomen. Hierbij is de zon in de lens gekomen en dat geeft een hele waas over de foto.

Bovendien heb je geen zonnekap gebruikt. Klopt dit?
Als je een zonnekap had, dan was het minder erg geworden.

De zon komt rechts van voren en staat redelijk hoog. Dit kan je zien omdat er nagenoeg geen schaduw is en de bomen en de heg van voren in hun eigen schaduw staan. Bovenop de bomen zie je wel het licht van de zon.

Gebruik altijd een zonnekap, zowel buiten als binnen. Je had ook je hand boven de lens kunnen houden om de zon uit je lens te houden.

Met photoshop kan je hier nog wel wat aan doen, zie de afbeelding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat bedoel je met "de stand precies hetzelfde is"? Heb je ‘m op volautomatisch staan, of op Manual?

De lichtomstandigheden zijn heel anders. Dan moet de camera ook zijn instellingen (sluitertijd, diafragma) aanpassen, anders krijg je een over- of onderbelichte foto.

De foto van de auto’s is sowieso slecht: hij is onscherp, en aan de linkerkant zie je iets dat waarschijnlijk vignettering is. Dat betekent dat de lens een afbeelding maakt die kleiner is dan de afmeting van de sensor van je camera, waardoor je aan de linkerkant licht mist en dus een donkere rand krijgt.

Een camera heeft sowieso tijd nodig om scherp te stellen - vond de camera dat hij had scherpgesteld, bij die eerste foto?

Als je de Exif-gegevens nog hebt, zou je kunnen vertellen wat de instellingen waren? Dan bedoel ik sluitertijd, diafragma, ISO-instelling en brandpuntsafstand.

Het is trouwens ook best mogelijk dat je lens kapot is. Bij sommige lenzen blijft door slijtage het diafragma wel eens hangen. De camera wil dan het diafragma van de lens wijder open zetten om meer licht te krijgen, maar het diafragma blijft hangen, waardoor de camera te weinig licht krijgt. Je zou een aantal testfoto’s moeten maken om te zien of dat bij jou het probleem zou kunnen zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
Als ik de foto bekijk, krijg ik de indruk dat je door een hek heen hebt gefotografeerd, en er rechts in beeld nog net een onscherpe afbeelding van een staaf van het het te zien is. Daardoor ( die onscherpe afbeelding heeft het hele beeld beïnvloed ) gaat je belichtings meter de mist in, en krijg je zo'n vazele foto. Zoals m'n collega al schrijft en laat zien, kun je in de nabewerking nog veel redden.
Ik heb trouwens ook het idee dat je bij foto 1 maximaal hebt gezoomd, terwijl foto 2 van dichtbij met redelijk kort brandpunt is gemaakt, dus heiïgheid heeft bij foto 1 ook nog mee kunnen spelen.