Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een vraag : Beweegt de cameraman zijn camera niet meer tijdens het filmen?

Nu heb ik het over ,zolang camera 1 aan staat en opgevolgd door camera 2 en dan 3.

2 maanden geleden
in: Camera's
Ritsuka
2 maanden geleden
Gaat dit over een film, serie, entertainmentshow? Wat is de context?
tinus1969
2 maanden geleden
Kun je (bv youtube) een voorbeeld geven?
TurfGraver
2 maanden geleden
Soms wel. Soms niet.
Oswald
2 maanden geleden
Algemeen is dat bij alle tv uitzendingen meestal.
tinus1969
2 maanden geleden
@Oswald, wat voor tv uitzendingen? Nieuws? Sportwedstrijden? Talkshows? Soaps?
Ps sorry voor de late reactie.
LeonardN
2 maanden geleden
Ik snap ook nog steeds weinig van de vraag. Probeer eens een verhaal te maken van je vraag. Wat observeer je? Waarom leidt dat je tot een conclusie?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Meestal blijft de cameraman bij het filmen van een scene met meerdere camera's (camera 1, 2, en 3) vrij stilstaand. Dit zorgt voor een consistente beeldkwaliteit en het voorkomt dat je teveel beweging in je shots krijgt.

Als het gaat om verschillende camera's die op verschillende momenten filmen, kan de cameraman tijdens het wisselen van camera's wel andere hoeken of instellingen gebruiken, maar de camera zelf blijft vaak in dezelfde stand. Dit geeft de montage een vloeiender verloop.

Er zijn echter ook situaties waarin beweging met de camera een creatieve keuze kan zijn, afhankelijk van de stijl van de opname of de boodschap die overgebracht wordt.

Wie heeft ervaring met het gebruiken van meerdere camera's? Hoe hebben jullie dat in de praktijk aangepakt?
(Lees meer...)
2 maanden geleden
Ik ben zelf cameraman geweest bij een lokale omroep. Mijn ervaring is dat bewegen met een camera, en al helemaal als deze op een statief staat, mooie shots op kan leveren, maar ook erg risicovol is.
Het statief geeft weerstand wanneer je van stilstand naar een beweging gaat. Je moet dus even wat kracht zetten voordat de camera beweegt. Beweegt hij eenmaal, dan is veel minder kracht nodig. Dat geeft vaak een schokje in beeld. Daarnaast is het gewoon erg moeilijk om een bewegend kader precies en vloeiend op de juiste plek te houden.
Met alle stabiliserende hulpmiddelen van tegenwoordig valt een foutje extra op.
Ik kan me voorstellen dat in deze tijd menig regisseur er daarom voor kiest om vooral statische beelden te gebruiken.
(Lees meer...)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing