Hoe komt het, dat deze bloem op de foto geel / oranje is in plaats van mooi rood?

In de felle zon, probeerden mijn vriendin en ik een foto te maken van een mooie rode bloem. Zij met een Nikon Coolpix S3000 en ik met een Nikon D80.
Beide camera's zijn volgens mij in orde, want de kleuren zijn normaal gesproken prima.
Maar precies bij deze bloem, waren beide camera's niet in staat om de juiste kleur te registreren.
Ik vermoed dat de bloem het felle zonlicht op een vreemde manier weerkaatst, waardoor de camera het anders 'ziet' dan onze ogen. De camera moet tenslotte veel rekenen voordat de data van de sensor een foto is, hier lijkt iets mis te gaan.

Met de coolpix was de bloem vooral geel, met de D80 vooral oranje. Terwijl de bloem mooi rood van kleur was.
Bijgevoegd de foto van de coolpix.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Het beste antwoord

De foto klopt eigenlijk niet als je de camera op automatisch staat. De foto zou eigenlijk middengrijs moeten zijn en aangezien er een heel dot licht op de bloem valt zou de foto donkerder moeten worden (te donker).
Dus ik denk dat bij jouw de camera niet op automatisch heeft gestaan, maar op handmatig of zo (of met een correctie die nog aan stond).

De kleuren komen waarschijnlijk omdat er niet heel veel wit is (alleen maar heel erg uitgebeten). Hierdoor kan de automatisch witbalans (AWB) niet goed herkennen wat voor licht er is.

Je kan de AWB op het zonnetje zetten. En controleer je camera instellingen. Staat hij op handmatig of is er nog een +/- correctie ingesteld?
Als je zelf het geprobeerd te corrigeren, dan heb je dit verkeerd ingeschat. Houdt hierbij je histogram in de gaten dat hij niet rechts uitbijt.

---

Bij moeilijk licht is het beter om handmatig te fotograferen. Zeker in deze situatie. Een tip is om je belichtingsmeter op spotmeting te zetten en dan op het witste wit te meten. Dit wordt dan precies middengrijs en moet je deze waarde met +2,5 stop ruimer belichten. Hiermee houdt je wit netjes binnen je histogram en nog net doortekenend.

Of pak het gras (groen), deze is al ongeveer middengrijs en hoef je geen correctie te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je plaatje is HEEL ERG overbelicht. Je camerakan de informatie niet aan en richt zich op een punt in de foto. Dat wordt 'correct' belicht. in jouw geval is dit het midden van de bloem, welke in de schadusw ligt. Echter, dis zou eigenlij kveel te donker moeten zijn. De kelkbladeren van je papaver zijn daardoor veel lichter. Als je naar de planten kijkt in de achtergrond, zie je ook dat deze vrijwel compleet wit zijn geworden.

Toegevoegd na 14 uur:
Als je een spiegelreflex hebt, moet je eens proberen of je met een belichting instelling op de hemel niet al een stuk beter belicht.
Anders is het een kwestie van je belichting zwaar onderbelichten. Bij bloemen in de zon belicht ik meestal op een punt, binnen in de bloem, en dan een kleine stop onderbelichtten. Meestal komt dat goed uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de Nikon D80 kun je toch handmatig belichten, met diafragmavoorkeuze of sluitertijdvoorkeuze.
Er zit ook een close-up stand op.
Enfin, je hebt het zelf in de hand.

Je zet de witbalans op automatisch, of op daglicht.
Je zet de iso op 100 of automatisch.
Je stelt in op de AV stand = aperture value = diafragma.
Je neemt voor een bloem een hele grote diafragma-opening, F 3.5 is bij jou de grootste.
De sluitertijd past zich dan aan.
Flits uit, natuurlijk!!!
Oh Ja: Bijna alle digitale camera's zet ik op een onderbelichting van 2/3 stop.

Dan moet het goed gaan.
Rood is overigens wel een van de moeilijkste kleuren om echt goed te krijgen.