Heb je fotocamera's die CMYK foto's maken?

dus in de kleurmodus Cyaan Magenta Yellow Key (zwart)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Nee deze bestaan niet. CMYK is een manier om kleuren te maken met inkt. Door deze basiskleuren te mengen krijg je verschillende kleuren.

Een camera registreert licht en dat werkt op basis van RGB.

Dit noemen we additieve en subtractieve kleurmenging. Kan ik veel over vertellen, maar kijk hier maar eens:

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Additieve_kleurmenging
http://nl.wikipedia.org/wiki/Subtractieve_kleurmenging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thumb down?????????????????????? hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+. Direct licht (opgenomen door de camera) is anders gemaakt dan gereflecteerd licht (de afdruk).

Andere antwoorden (3)

In weze doen alle camera's dat. Het hangt er gewoon vanaf hoe je de beelden wegschrijft. Je kan bestaande beelden ook omzetten naar CMYK. Om ze voor drkwerk te gebruiken, want daar gaat het denk ik om, moet je wel HR (hoge resolutie) beelden hebben anders wordt het niets, zeker niet als je ze op groot formaat wilt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. CMYK is een drukkleur combinatie, en is fundamenteel anders dan RGB kleur registratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,

De meeste consumenten camera werken met een sRGB kleurruimte.
De professionelere SLR camera's werken met het uitgebreidere AdobeRGB kleurruimte.

De groter formaten camera's hebben weer een uitgebreidere kleurruimte.

CMYK wordt gebruikt door afdrukcentrales. Waarbij er vaak een mindere kleurruimte is om de kleuren te maken.
Men begint bij veel ruimere kleurruimte (AdobeRGB) zodat men heel nauwkeurig een foto kan maken volgens de werkelijkheid. Daarna volgen de bewerkingen om het beeld mooi te maken en op het laatst pas de omzetting voor de drukker. Vaak doet de drukker dit zelf ook nog eens en geeft de fotograaf het digitale beeld en een kleurkaart (welke ook op de foto staat), zodat de drukker de kleuren goed kan plaatsen.
http://www.xrite.com/home.aspx

Of de fotograaf drukt zelf een proefdruk af en geeft die ook mee aan de drukker. Zijn proefdruk is volledig exact zoals het gefotografeerd voorwerp. (Een webkledingzaak als Otto wil niet een jurk die paars is als een blauwe verkopen via een foto).
De fotograaf heeft zijn werkplek volledig gekalibreerd.

Zie de link voor meer info.

Toegevoegd na 5 minuten:
Gekalibreerde werkplek is kleurecht van de foto(toestel) naar het beeldscherm, naar de printer voor een afdruk. De afdruk moet je naast het voorwerp kunnen zetten en geen verschil meer kunnen zien.
Evenals de afdruk naar het beeldscherm geplaatst kan worden zonder verschil.