Welke lens is geschikt om de melkweg te fotograferen?

Ik ga binnenkort op vakantie en ben dan van plan om de melkweg te fotograferen. Ik heb een canon EOS 1300D, maar geen goede lens.

Nu vroeg ik me af welke lens ik het beste kan kopen om de melkweg te fotograferen (het liesft ook om landschappen te fotograferen, zodat ik maar een lens hoef te kopen i.p.v. twee).

Eisen:
- Ik heb een budget van max €500
- Voor Canon EOS 1300D
- Met auto focus
- Met oneindig scherpstellen (platte 8)

Alvast bedankt!
Even voor de duidelijkheid, het gaat om de melkweg (het sterren verschijnsel aan de hemel) niet de melkweg in Amsterdam. :)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Camera's
2.7K
jc54
5 jaar geleden
De Melkweg in Amsterdam fotograferen. Daar heb je geen aparte lens voor nodig...........
TurfGraver
5 jaar geleden
Groothoek lens.
Juiste plek en omstandigheden (donker), statief e.d. zijn belangrijker.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zelf heb ik een Canon 10-18 4.5-5.6 STM en die is ruim binnen budget, en heeft een hele goede beeldkwaliteit. Helaas is het dus maximaal een f/4.5 dus zou het fijn zijn als je iets meer licht binnen zou kunnen krijgen. Je zou kunnen kijken naar een wat oudere tweedehands lens met een groter diafragma, of een Samyang 14mm 2.8. Je wil graag autofocus, dat zit niet op de Samyang maar als je het puur voor astrofotografie gaat gebruiken heb je dat niet nodig, dan zet je hem gewoon op oneindig. Verdere tip; gebruik een statief, en neem deze formule mee; 500 / (x * 1.6) = y
x = de brandpuntsafstand van je lens (bijvoorbeeld die 14mm)
1.6 omdat je een cropsensor camera hebt, je moet hem eerst omrekenen naar 35mm formaat
y = het maximaal aantal seconden sluitertijd dat je kunt gebruiken voordat je bewegingsonscherpte (star trails) krijgt. Voorbeeld; 500 / (14 * 1.6) = 500 / 22,4 = 22,32 seconden sluitertijd.

Het beste antwoord

Zoek voor een lens met een kleine brandpuntsafstand; tussen 10 en 28 mm. Hoe kleiner de brandpuntsafstand hoe meer je van de melkweg zult zien. Als het goed uitkomt kun je het beste voor een prime focus lens gaan. Daarmee kun je niet zoomen maar het zorgt doorgaans wel voor scherpere foto's.

Ook moet de f-ratio zo klein mogelijk zijn, f/3.5 of kleiner. In principe geldt, hoe kleiner de f-ratio hoe meer licht de lens opvangt.

En vergeet naast de lens niet om een statief te kopen en iets om op afstand foto's te maken zodat de camera volledig stil blijft staan. Later zou je nog kunnen zoeken naar een equatoriale montering die compenseert voor de draaiing van de aarde. Dan kun je foto's maken van enkele minuten i.p.v. circa 20 seconden.

Zelf heb ik ook een 1300D en ik kan de Samyang 24mm f/1.4 wel aanbevelen. Die heeft helaas geen autofocus maar daar is wat mij betreft mee te leven als je het gebruikt voor nacht-, landschaps-, macro-of zelfs stadsfotografie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
heeft u misschien een link waar ik die lens kan kopen?