Wat is de meerwaarde van een dSLR boven een compactcamera?

Uit de antwoorden op mijn vorige vraag over dit onderwerp (zie de link hieronder) blijkt dat ik net zo goed een compactcamera kan kopen als een duurdere en (vooral) zwaardere dSLR.

http://www.goeievraag.nl/vraag/.64390

Als ik met de juiste compactcamera alles kan wat ik met een spiegelreflex ook kan, inclusief bijvoorbeeld zelf diafragma en sluitertijd instellen - wat is dan nog de meerwaarde van een spiegelreflex?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Er zijn best een aantal belangrijke verschillen, en vooral wat je met je fotografie wilt doen.

1) De sensor. Bij een SLR is deze veel groter dan bij een compact. Een grotere sensor houdt in: meer pixels, maar de fabrikanten kiezen liever voor minder pixels, zodat de pixel zelf groter kan worden. Een grotere pixel wil zeggen dat er meer licht per pixel kan worden opgevangen. Dus minder ruis, hogere iso's, helderdere beelden.
Het verschil waarom professionelen kiezen voor een full-frame camera (kleinbeeld formaat) en nog groter zoals midden-formaat, of vlak-film formaat.

De compacts zijn begonnen met een kleine sensor. Daarop hebben ze uiteindelijk heel veel pixels op gepropt. Toen bleek dat de ruis onhoudbaar werd, hebben ze eerst probeert om goede ruisonderdrukkers te maken. Maar uiteindelijk is de sensorformaat omhoog gegaan.

De G11 heeft bijvoorbeeld de grotere compact sensor formaat 1/1,7 type CCD
Micro four thirds is weer groter, maar nog steeds kleiner dan een goedkope SLR
Zie afbeelding vanuit wikipedia

2) De objectieven
Deze kan je zelf uitkiezen en dus ook hoge kwaliteit kiezen. Bovendien is het bereik van de sluitertijd en diafragma van de SLR beter.
Bijvoorbeeld de G10 gaat van F2.8-F11. Terwijl van een SLR met goede lens: F1.8 - F22. Dus kan je beter spelen met scherptediepte.

3) Externe flitsers, Bovendien is door de goede diafragma uitermate goed geschikt voor gebruik van studio/reportage flitsers.
Externe flitser gebruiken is beter met een SLR, door het gewicht van de camera en flitser. Een reportage flitser op een compact, is niet lekker omdat er geen balans is.

4) Assocciores, Denk dan aan bodygrip met extra accu's, filters, lenzen, hoekzoeker, flitsers, enz.

Kortom, je kunt veel meer creatieve dingen maken met een SLR volledig met assocciores. Kwaliteit is wel wat beter, door de lenzen en de sensor.
Maar, het is een kriem om alles mee te nemen. Op reis met een grote rugzak vol met lenzen, accu's, filters, flitsers, statief, noem het maar op.
Maar dit is uiteraard een keuze. Want een goede foto komt niet vanuit het materiaal, maar vanuit de fotograaf. En als je je materiaal goed kent, kan je er rekening mee houden en hierop inspringen.
Ik heb een keer een goede wide-shot foto gezien die is gemaakt met een 70mm lens. Terwijl groothoek juist gemeengoed is voor zulke foto's.

vervolg in reactie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vervolg... Dus gewicht t.o.v. een compact die ook goede resultaten in kwaliteit kan halen. Ik heb eens gehoord van een professionele fotograaf die het liefst zijn foto's maakt met een mobieltje. Zelfs een portret van een klant maakt hij ermee. Voor vakanties neem ik absoluut geen SLR meer mee. Alleen nog mijn G10, maar zolang ik weet wat ermee mogelijk is kan ik eruit halen wat ik wil.
Ik ben verbluft van de kwaliteit (natuurlijk inhoudelijk en technisch), die elke vakantie beter wordt.
Zelfs binnen in bijvoorbeeld een reptielenhuis, heb ik goede foto's kunnen maken. Zoals die mieren op een touw (welke wel even een gepruts was qua scherpte, inhoud en flits). Zoals een andere vraag hier: ze blijven niet stilzitten:-) Maar voor compact is het meest belangrijke: weten wat de mogelijkheden zijn. Dus als iets te ver weg is, tja dan moet ik lopen en een goed standpunt nemen.
Een beeld genomen met een 50mm is gewoon anders dan met een 200mm. Maar vanuit hetzelfde standpunt hoe de foto niet slechter te zijn. Het is maar wat je in je beeld neemt en hoe je de inhoud ervan plaatst.
Is het te donker, dan moet ik de iso omhoog schroeven en of bijflitsen met de interne flitser. Ook hiermee kan je met een goed standpunt en beeldinhoud leuke effecten krijgen. Want ruis is niet altijd erg, en een directe flits kan worden afgeleid als je ook bewegingsonscherpte in het beeld opneemt. En met een goede compact kan je met die handmatige instellingen spelen. Dus als afsluiter. De SLR is beter en duurder (net zo duur als je wilt maken) en zwaarder.
Dat laatste is de voornaamste reden om naar compact te gaan. Ook daarin is de kwaliteit vooruit gegaan via grotere sensoren (micro four thirds), technologie, en instelmogelijkheden.
Maar de beste foto's worden gemaakt door DE FOTOGRAAF, niet door het materiaal. Hoewel een minimaal begin in materiaal wel essentieel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En o ja, zoals hierboven wordt genoemd: Bij SLR is de snelheid veel sneller, scherpstellen veel beter en sneller, mogelijkheid tot handmatige scherpstellen. Maar ik frrrt niet (zoals mijn docent zegt) om een foto te maken. Dus niet 20 beelden per seconde schieten en dan er 1tje uitzoeken die er wel tussen moet zitten.
Nee, ik wacht liever op dat ene moment en dan klik. Met mijn G10 is klik ook echt klik. Alleen snel achter elkaar gaat niet. Dus ken je materiaal.
Opstarten is ook direct. Uiteraard net iets minder als mijn SLR, maar die msec is goed werkbaar. RAW is voor de goede compact ook mogelijk, en absoluut een must voor de betere fotograaf. Maar dan ook nabewerking.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank voor je zeer uitgebreide informatie. Erg nuttig, hier heb ik veel aan!

Andere antwoorden (4)

1. scherpstellen op een onderwerp verborgen in bijv gras of de struiken gaat niet zo genakkelijk. scherp stellen gebeurt automatisch en kun je daarna nog handmatig bijstellen, maar dat is nogal tijdrovend.
2. bij dslr betekent klikken ook meteen de foto, bij nagenoeg alle compact, ook de hybride, zit er een halve seconde tussen klikken en het maken van de foto. die tijd heeft het toestel nodig om de voorbereidingen te maken voor het makwen van de foto. in die tijd kan het onderwerp al weg zijn (kinderen, vogels enz)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kwaliteit van de lenzen (objectieven) van een spiegelreflex zijn een stuk beter.
De sensor is groter en kan dus meer informatie bevatten.

Om de redenen die jij noemt heb ik pas een goede compact aangeschaft, de Canon G11, die RAW opnamen kan maken en waar ik alles zelf kan instellen als ik dat wil.

En toch is de kwaliteit van de foto's minder.

Dus als het echt goed moet zijn gebruik ik toch liever de zwaardere spiegelreflex.

Toegevoegd na 11 minuten:
De canon G11 dus, waar gdanonym het in het vorige topic ook over had.
De DMC TZ7 en liever nog de opvolger de TZ10 is ook een hele goede en met veel meer zoombereik: maar hij is voor mij te licht en te compact en heeft geen zoekertje.

Toegevoegd na 50 minuten:
De beste camera-vergelijkingssite met uitgebreide reviews.
http://www.dpreview.com/reviews/canong11/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank, en +.
tijdens mijn werk fotografeer ik veel (ook bij nacht) met een G9 (canon) en die is meer dan prima.
Prive heb ik een Sony dslr en die heeft (op het formaat en gewicht na) mijn voorkeur.
Meer vrijheid met instellingen, sneller te bedienen. Betere grip, wisselbare lenzen, beter geschikt bij buitenfotografie 9bescherming tegen vocht).
Stel deze vraag eens op een fotografieforum, hier krijg je denk ik een beter antwoord, vaak onderbouwd met fotografische voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Zo'n fotografieforum is een goeie! Enig idee waar ik een geschikt forum vind?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf haal ik heel veel van zoom.nl en http://dutchphotozone.com/.
Succes overigens zoek eens op de nieuwste techniek four thirds (http://nl.wikipedia.org/wiki/Four_Thirds). Dit lijkt een tussenstap te worden tussen de spiegelreflex en de compactcamera.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank, en +.
Het zéér uitgebreide antwoord van gdanonym geeft al veel redenen, eentje mis ik, of heb ik overheen gelezen: de compacts hebben geen, of een slechte "zoeker" een ding dat eigenlijk als in het Engels "vinder" zou moeten heten. Bij een slr zie je heel precies wat je doet, hoe licht het ook buiten is, en kun je dus precies bepalen wat je opneemt (bijna altijd komt er zo'n 5% meer op je beeld, alleen de duursten hebben 100% zoekers, heel moeilijk te maken). Bij de compacts moet je bijna altijd op het schempje werken , weliswaar zeer accuraat wat betreft het op te nemen beeld, maar vaak "onzichtbaar" door omgevings licht, als ze al een zoeker hebben is het meestal een electronische, met te weinig beeldpunten om er goed mee scherp te stellen.
Verder inderdaad een betere (en snellere) sluiter, bij mijn D80 van 30seconden tot 1/4000sec, en grotere lichtsterkte van objectieven mogelijk (wel tot F1.4 of zelfs (bij Canon, meen ik, F1.0) waardoor de moeilijkste omstandigheden te lijf gegaan kunnen worden.
Maar inderdaad redelijk zwaar.
Zelf ging ik vroeger op vakantie met twee Nikon's F801, en diverse objectieven van 20 tot 400 mm én een dik statief, (één body voor kleur en één voor zwart/wit) dat was pas echt zwaar, nu heb ik één D80, en lenzen van 12 tot 300 mm, een stuk minder gewichtig, zwart/wit doe je nu op de PC. (het statief gaat wel nog mee......)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed punt. Hoewel de G10 en G11 wel een zoeker hebben, is dit maar 70% accuraat. Ook hier geldt wel ken je materiaal en zul je ruimer de compositie moeten maken, zodat je achteraf kunt snijden. Een SLR heeft natuurlijk de bouw om door de zoeker te fotograferen. Dat geeft ook meer stabiliteit. Voor een compact is dit niet echt nodig of handig. Hoewel buiten het wel nodig zou kunnen zijn. Zelf ervaar ik het niet zo en alleen als ik snel moet klikken, kijk ik door de zoeker omdat ik dan sneller een compositie kan maken. Qua scherpte bepaling op de compact is dit bijna onmogelijk. Daarmee zul je moeten vertrouwen op de autofocus van de camera. En controleren als de foto gemaakt is.
Maar ook hier geldt, ken je materiaal.
De compact is niet zo snel in scherpstellen, dus zul je van te voren al de scherpte klaar moeten hebben voordat je klikt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank, en +.