Hoe haal je het fisheye effect van Sony action cam weg?

Ik heb beelden van mijn Sony action cam geëxporteerd. Wanneer ik van links naar rechts een stukje film zie je dat bijvoorbeeld gebouwen zo langzaam buigen. Je krijgt als het ware een soort fisheye-effect wat je bij foto's ook hebt. Zit dit er standaard op of kan ik dit ook uitzetten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Camera's
2.1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Inzoomen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat soort camera's heeft (meestal?) helemaal geen zoomlens. Je kunt hoogstens een andere resolutie kiezen waarbij er iets minder in beeld komt, wat dus neerkomt op digitaal zoomen. Maar veel stelt dat niet voor.

Het beste antwoord

Het fisheye effect krijg je als je filmt/fotografeert met een zeer korte brandpuntsafstand (minder dan 15 mm). Met de lens op jouw camera blijkbaar helemaal uitgezoomd. Enige dat helpt is tijdens het filmen zorgen dat je brandpuntafstand meer dan 15 mm is. Voor al gemaakte beelden kun je eventueel een goed softwarepakket gebruiken om je beelden te bewerken en het effect te verwijderen.

Helaas heb ik geen tips voor je voor dat soort software, maak zelf geen films dus daar heb ik geen ervaring mee.