Tegenwoordig is de techniek daar om schermpjes met genoeg contrast in viewfinders te plaatsen, vroeger had je dat niet. Tegenwoord maakt OLED het mogelijk om extreem helder te zijn, en dat heb je nodig als je een laag shot hebt waarbij je rechtstreeks op de finder moet kijken(opengeklapt objectief) Vroeger kon men alleen in zwart-wit hoog contrast schermen maken, als truc werd nog weleens een groen lee-filter er overheen geplakt om bij daglicht nog meer onderscheid in het contrast te krijgen tijdens het filmen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Voorbeeld met zo'n groen monochromatisch viewfinder
http://www.hardware-pro.com/wp-content/uploads/2016/06/BM-URSA-Viewfinder-Green-11-Hardware-Pro.jpg