Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke instellingen voor een digitale spiegelreflexcamera kan ik het beste gebruiken om sfeerfoto`s te maken in een rood (led)verlichte kamer ?

Het gaat hier om een model goed op de foto te krijgen bij rode ledverlichting: welke diafragma, sluitertijd etc...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
768

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Dat is toch helemaal afhankelijk van hoeveel licht er is en op welke manier je de sfeer wilt vastleggen! En hoe lichtgevoelig is je lens, etc.
Als je eerst een paar foto's maakt op de stand 'automatisch' en je kijkt wat je camera daarvoor heeft gekozen, dan kan je aan de hand daarvan wat minder tijd gebruiken en/of het diafragma wat meer dichtschroeven.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
het licht zul je moeten meten, daarop kan je de sluiter/diafragma/iso op instellen. Bij een kleinere diafragma-opening krijg je sterretjes van de lichtbronnen. Voor de rest kan je nog spelen met de witbalans om leuke kleuren te krijgen.
Of juist een lokale flits en doorbelichten met eventuele bewegingsonscherpte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zo min mogelijk bewegingsonscherpte: ISO 800 of 1600 (krijg je wel veel korrels afhangelijk van je camera) Grote diafragmaopening (3.5 of 2.8 en als je de lens hebt zelfs 1.8) Sluitertijd boven de 1/80. Witbalans op automatisch zetten, of op 6500 K (is t meest neutrale instelling) dit kun je later op de computer nog aanpassen. En verder: veel proberen, iedereen vindt net iets anders mooi.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je niet vraagt om sluitertijden en diafragma's, tenslotte doet de camera dat zelf wel.
Ik denk dat je dit vraagt om het rood niet kwijt te raken. Auto witbalans zal trachten zo "realistisch" mogelijk te belichten, dat is niet de bedoeling, dat is duidelijk.
Advies: Neem op in RAW, moet kunnen met een DSLR, maak proefopname met de witbalans op gloeilampen licht (tungsten), maar ook op enkel andere voor- geprogrammeerde waarden. Ik denk echter dat je de raw-opname in een foto programma handmatig de juiste sfeer moet terug-geven, de automatische waarden zullen te bleek uitvallen.
suc6 Paul
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding