Mag ik foto's die ik zelf heb gemaakt op internet verkopen?

Beste lezer,

Naast mijn hobby als werken met de computer, heb ik ook een hobby foto's maken, bijv. van de natuur . In iedergeval mooie foto's (je snapt me wel)

Maar mag je dan zulke foto's verkopen op internet bijv. als in mijn eigen webshop maak. Dus gewoon foto's die ik heb gemaakt verkopen in mijn webshop?.

Jou antwoord is goud waard.

Met vriendelijke groet,
Ali

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Camera's
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar als jij je foto's al op het Internet zet, zul je er weinig aan verdienen; de mensen plukken het er gewoon van af.
Antoni
8 jaar geleden
Vraagsteller kan een kleine versie van de foto op internet zetten en grote versies verkopen, of de foto's op internet zetten met een watermerk erin, zoals professionele (paparazzi)fotografen dat ook doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan , maar wel uitkijken dat er geen personen te duidelijk in beeld zijn, en dan
foto's verkoopt zonder hun toestemming dat mag weer niet.

Het beste antwoord

Natúúrlijk mag je dat !

Het zijn jouw foto’s en het verhandelen van foto’s is niet illegaal.

De praktijk is wel erg tricky ! Een plaatje op internet is erg eenvoudig te stelen door op ‘opslaan als’ te klikken.
Zorg dus dat je goed beslagen ten ijs komt en publiceer alleen foto’s met een watermerk er in !!! (eenvoudig te maken via b.v. photoshop)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar mag die webshop ook zonder als bedrijf ingeschreven te staan bij de KVK?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Dat ligt aan de aantallen, maar als jij als hobby-fotograaf een paar foto's verkoopt dan is dat niet bedrijfsmatig.
Zie het maar als iemand die wat oude baby-kleertjes via marktplaats verkoopt. Dat is ook niet onmiddellijk een 'bedrijf'. Wanneer de aantallen en bedragen groter gaan worden, dan komt er een keer een moment dat je wél aan bepaalde regels moet gaan voldoen. Maar hoe dat precies zit, dat is een ingewikkeld verhaal. Als vuistregel kun je aanhouden dat, wanneer je structureel meer dan 1000 euro per maand verdiend aan foto's, ga dan eens met de kamer van koophandel praten voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel allemaal, en precies ik denk niet dat ik boven de 1000 euro ga verdienen voor een paar mooie foto's. Nogmaals bedankt voor je reactie. Met vriendelijke groet, Ali