Hoe gebruik ik een polarisatiefilter?

Ik weet wat een polarisatiefilter doet, maar kan iemand mij uitleggen hoe ik het gebruik? De buitenste ring kan draaien en daar staat ook een streepje op.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
1.2K

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf hoe het licht valt [van welke richting het komt] op het moment en van de plaats waar je hem gebruikt.

Met een polarisatiefilter voor een cameralens worden alleen lichtstralen vanuit één richting doorgelaten. Je draait het filter totdat je geen ongewenste reflecties op glasvlakken, wateroppervlakken of metalen oppervlakken meer ziet. Met dit filter haal je het beste resultaat wanneer het licht onder een hoek van ongeveer 35 graden invalt. Hoeveel licht tegengehouden wordt, hangt af van de positie van het polarisatiefilter.
Door aan het filter te draaien zie je in de zoeker van de camera van het effect. Tijdens het draaien komt er een punt waarop het beeld er het meest aangenaam uit ziet. Bijvoorbeeld bij een blauwe lucht met witte wolken, tijdens het draaien komt een punt waarop de wolken er opeens uit lijken te springen. Dat is op dat moment het ideale effect.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier zie je mijn eigen testen, met vermelding van de stand van het streepje.
http://www.phototechno.nl/ipb217/index.php?showtopic=2545&hl=polarisatiefilter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het streepje is een beetje onzinnig, want een pola filter moet je per situatie anders instellen. Het beste effect krijg je onder een opnamehoek van 90% t.o.v. de zon. Draai maar eens aan het filter op een mooie dag, dan zie je het effect wel in de luchten terug. Een uitgebreide handleiding vindt je hier onder in de link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk heel simpel. Draai aan de ring totdat het beeld het meest interessant/mooi is.

Let er wel op dat de filter toch wat licht tegenhoudt. Dus of automatisch belichten of rekening houden met een extra stop of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie aankoop! Speel ermee tot het gewenste resultaat. Houd er wel rekening mee dat je wat lichtverlies hebt, want de meeste polarisatiefilters zijn vrij donker. Als je dus lichtmeting DDL (door de lens) hebt, hoef je er niks aan te doen, maar bij een lichtsensor naast je lens kan je beter de sluitertijd ietsje verlengen, of je diafragma iets verder openen.