Ruis op de foto met een 18-270 mm lens. Wat doe ik verkeerd?

Als ik inzoom en dan een foto wil maken van dichtbij (macro) heb ik op de iets donkere stukken ruis zitten. Mijn ISO staat gewoon op 100 of 200. Wat doe ik nu fout? Heb een tamron 18-270 mm lens. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
Cryofiel
9 jaar geleden
Bekijk je de JPG of de RAW? Als je de RAW bekjikt, bekijk je dan de echte RAW, of de embedded JPG die in de RAW zit en die door veel viewers wordt getoond in plaats van de eigenlijke RAW? Heb je instellingen aangezet zoals "active D-lighting" (Nikon-term) of iets vergelijkbaars?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik ze op RAW zet kan ik mijn foto's niet bekijken op de computer vandaar dat ik hem op JPG zet. En die active d lighting staat aan bij mij.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dan is dat het probleem. Active D-lighting zorgt ervoor dat de donkere delen net wat extra worden belicht. Dat doet de camera door de donkere delen wat op te krikken. Dat komt overeen met een hogere ISO voor de donkere delen: hoe donkerder een plek op de foto, hoe hoger de ISO voor die plek. Je krijgt daardoor dezelfde ruiseffecten die je ook krijgt als je zelf een hoge ISO instelt. Oplossing: zet active D-lighting uit. En gebruik toch de RAW. Het gratis IrfanView kan RAW-bestanden gewoon openen (hoewel IrfanView niet de eigenlijke RAW, maar de embedded JPG laat zien). Je kunt ook de gratis tools van Nikon gebruiken voor het bekijken van je RAW. Wil je echt iets meer, investeer dan in een programma als Lightroom om je foto's terugvindbaar op te slaan en om ze veel beter te kunnen nabewerken dan je met JPG ooit zult kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke ga ik zeker proberen bedankt! Maar ik kan dus nooit mijn foto's in een map op de computer zetten? Alleen maar vka dat programma wat je opnoemde? Ik kan ook tussen meer dingen kiezen: NEF (RAW) + JEPG fijn, NEF (RAW), JEPG fijn, JEPG normaal, en basis. Kan ik ze op de eerste stand ook niet op de pc bekijken?
paulus811
9 jaar geleden
In de eerste stand NEF+JPEG, worden zowel een RAW als JPG bestand gemaakt. De JPG kun je direct op je computer bekijken, de RAW moet je eerst 'ontwikkelen' in een programma als Lightroom zoals Cryofiel zegt. Je kunt in Lightroom de donkere delen zelf wat lichter maken zonder dat je de ISO aanpast en dus geen last van ruis hebt. Heb zelf onlangs Lightroom geïnstalleerd en had na ongeveer een uurtje de basis onder de knie.
Cryofiel
9 jaar geleden
RAW kun je ook gewoon in een mapje zetten en direct op je computer bekijken - bijvoorbeeld via IrfanView dat ik al noemde. Die laat weliswaar de "embedded JPG" zien die in de RAW zit, maar dat maakt verder niet uit. Er zijn meer viewers die RAW kunnen laten zien (ofwel de "echte" RAW ofwel de embedded JPG die erin zit), maar daar kan ik je geen lijst van geven omdat ik genoeg heb aan IrfanView. Mijn tip: Wil je "even snel een plaatje", maak dan JPG. Wil je een kwalitatief goede plaat die je zelf kunt nabewerken, maak dan RAW. Wil je nu eens het ene, dan weer het andere, of weet je vooraf niet wat je met een foto gaat doen, maar dan RAW+JPG zodat je ze allebei hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan ik lightroom gratis downloaden ergens dan? Want dat is meestal toch betalen? Bedankt voor de tip cryofiel
Cryofiel
9 jaar geleden
Lightroom is van Adobe. Officieel heet het "Adobe Photoshop Lightroom". Die naam vind ik persoonlijk wat verwarrend, want Lightroom heeft niets met Photoshop te maken. Je kunt het programma vinden op
http://www.adobe.com/be_nl/products/photoshop-lightroom.html . Daar vind je een link om een gratis proefversie te downloaden. Je kunt het programma ook direct kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sluit mijn vraag. Bedankt voor de reacties!! Deze reacties zijn veel beter dan het antwoord haha!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt ook het bij de camera geleverde ViewNX vervelegebruiken. dan kun je op de PC zien hoe de raw wordt. D-Lightning is een vervelend extra, wees er voorzichtig mee, het geeft soms (vaak) heel storende randen om donkere of juist heel lichte delen van je foto.
Cryofiel
9 jaar geleden
Juist, ViewNX, dat bedoelde ik toen ik eerder schreef over de "gratis tools van Nikon"! Ik wist niet meer hoe het heette, want ik gebruik ViewNX niet (Lightroom doet al alles wat ik wil).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Antwoorden (1)

Komt meestal door te weinig licht, dus beter belichten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee want ik fotografeer in daglicht, ik heb het al gevonden, het is iets anders