Welke lens is het beste om te kopen voor de Nikon D3100 als beginner?

Ik wil graag mijn eerste spiegelreflex camera kopen. Ik weet al bijna zeker dat ik de D3100 van Nikon wil kopen (de D5100 leek mij ook wel wat alleen deze is een stuk duurder) alleen nu weet ik niet welke lens ik erbij moet kopen. Ik kan de normale kitlens erbij kopen (18-55mm), maar ik kan ook i.p.v. deze lens een 18-105mm lens kopen. Ik ben aan twijfelen omdat ik op verschillende forums heb gelezen dat je met de kitlens maar erg weinig bereik hebt. Is het verstandiger om de standaard kitlens erbij te kopen of een 18-105mm lens of een hele andere lens?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
2.6K

Het beste antwoord

Je hebt al op foto-forums gekeken. Dat betekent, dat je weet wat kenners zeggen. Maar die kenners op forums zijn ook wel eens freaks. Wsch. weet je dat ook, anders kwam je hier niet met je vraag. Niet onverstandig om dat te doen. Wel...

Als je helemaal geen ervaring hebt met zoomlenzen, ga er dan maar vanuit dat mensen op forums aardig goed weten welk bereik tekort schiet. M.a.w., waar je spijt van krijgt. Ik heb geen Nikon, maar een Canon. Begon ook met 18-55 als standaard, samen met een 55-210. Beide kit-lenzen. Voor de prijs heel redelijk van kwaliteit, maar voelde aan als speelgoed. Front draaide mee bij het zoomen. Heb toen een 17-85 mm gekocht, en sindsdien zit die altijd op de camera. Zou die tot 105 gaan, dan zou ik m'n andere (tele-)zoom nog vaker thuislaten.

Bereik is niet het enige, en supergroot bereik zoals 21 X zoom (dat tref je meer aan bij point&shoot dan bij spiegelreflexen) gaat ten koste van de kwaliteit, is erg duur, of beide. Op een forum zie je weinig enthousiasme voor zulke lenzen. Ben je geen vogelaar of zo, dan is 18-105 prima om standaard mee op stap te gaan. Mensen met zulke lenzen nemen meestal geen 2e lens mee. Ik deed dat wel toen ik nog een 18-55 mm had.

Wat verstandiger is, hangt uiteraard af van wat je wilt, en wat je wilt besteden.
Kitlenzen zijn vaak qua prijs/kwaliteit verhouding best goed, omdat er veel van gemaakt worden. Maar ze zijn ontworpen om de kit (lens en body) laag in prijs te houden. En als je na korte tijd een stapje hoger wilt is het toch zonde van het geld. Ze zijn vrijwel onverkoopbaar op Marktplaats enz.
Wijsheid in dezen, is het kunnen inschatten van je eigen wensen in de (nabije) toekomst. Ik wens je er een gezonde dosis van.

Toegevoegd na 2 minuten:
1: Sorry, mijn tele-zoom gaat tot 250 mm ipv 210.
2: Het voordeel van 1 lens om meestal mee te nemen, moge duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thankssss