Heb cd bij canon spiegelreflex gekregen,EOS digital solution disk,wat kan ik hier mee?

staan hier bewerkings programma's op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Op deze CD staan aardig wat programma's. Geen van de geleverde programma's is zo essentieel dat je zonder deze niets kan, en voor alle programma's heb je ook een gratis alternatief die je zo kan downloaden... maar zelf vind ik dat er een paar hele nuttige ertussen zitten.

PhotoStitch
Deze vind ik een echte aanrader! Dit programma is klein, makkelijk te gebruiken en levert prima resultaten. Het is bedoeld om foto's aan elkaar te plakken zodat je mooie panorama's kan maken. Het moeilijkste is om de foto's te maken, want het programma is doodeenvoudig in gebruik en de panorama's worden erg mooi.
Een gratis alternatief is Hugin (een van de vele), ook gratis, zeer uitgebreid, en met veel mogelijkheden, maar traag en ingewikkeld in gebruik.

Digital Photo Professional
Dit is het programma voor het bewerken van RAW bestanden. Als je niet fotografeert in RAW, dan heb je deze helemaal niet nodig.

Canon EOS Utility
Voor het automatisch herkennen van je camera of geheugenkaartje en downloaden van de foto's. Het werkt samen met ImageBrowser (zie verder)
Tevens is dit programma nodig voor het op afstand bedienen van je camera met een PC. Dat is normaal gesproken niet nodig, maar... als het je het nodig hebt, dan is het noodzakelijk!

Image Browser EX
Met dit programma kan je de foto's op je PC zetten (vanuit het kaartje of de camera), en automatisch laten plaatsen in mappen. Je kan het programma automatisch mappen laten aanmaken met opnamedatum, per maand, per jaar... of andere criteria om je foto's overzichtelijk te bewaren.
Het programma bevat ook fotobewerking mogelijkheden. Niet zo uitgebreid als b.v. PhotoShop, maar voor de gemiddelde gebruiker volstaat het prima (rode ogen, contrast, saturatie, schaduwen, belichting, bijsnijden, recht zetten...)
Ik vind het snel, duidelijk, en gebruiksvriendelijk met een mooi resultaat... maar niet per se beter dan b.v. Windows PhotoGallery.

Picture Style Editor
Ik zou zeggen... deze is voor gevorderden. Uitstekend gereedschap om met kleur te werken, maar voor de gemiddelde fotograaf, en zeker als je een moeilijke relatie heb met je PC, niet de moeite waard.

Ik hoop dat je met deze zeer beknopte samenvatting uit de voeten kan.
Op de site van Canon zelf heb je uitgebreide info over alle programma's en mogelijkheden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor, het is een van de betere programma's in omloop, zeker se moeite waard om te proberen!
Het is in ieder geval even handig )of onhandig) als veel andere softwares die soms ook erg diur zijn.

Andere antwoorden (1)

Ja hier staan enkele bewerkingsprogramma's en wat programmaatjes om de camera aan de laptop aan te sluiten op.
Ook kun je met een van die programma's de camera via de laptop "op afstand" bedienen.
Ikzelf heb deze CD niet op mijn laptop geinstaleerd maar steek de geheugenkaart van de camera rechtstreeks in de laptop om de foto's over te zetten.
Er is een groot aantal (gratis en betaalde) fotobewerkingsprogramma's die even goed of beter werken.
Het enige wat echt voor de professionele fotograaf interessant is ,is het programma om de RAW foto"s te bewerken, maar ik vermoed dat je daar nog niet echt me bezig bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat begreep ik uit de vraag ;-)
Voor fotobewerking gebruik ik de gratis programma's
Photo Gallery ( in windows) en PhoXo
http://www.phoxo.com/en/
Dit zijn redelijk eenvoudig te bedienen programmaatjes die redelijk veel mogelijkheden hebben.
Succes en veel fotoplezier !