Hoe verwijderd ik een stipje uit mijn Spiegelreflexcamera?

Sinds enkele dagen heb ik de Canon EOS 100D. Nu zit er spontaan *zonder lenswissel* een stipje op de camera. Hij zit niet op het objectief. Hoe kan ik het verwijderen? Ik heb een rondje gezet in de afbeelding om het probleem duidelijk te maken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.1K
Cryofiel
10 jaar geleden
Zie je het stipje alleen als je door de camera kijkt, of komt het ook terecht op de foto's die je maakt?

Het beste antwoord

Dit Stipje is een stofje op je matglas (instelglas) Met een blaasblgje dat je bij de betere fotozaak kunt kopen kun je dit eenvoudig wegblazen. Objectief eraf (in een schone ruimte zonder tocht) en even blazen met het blaasbaljes over het matglas (NIET aanraken) zonder objectief op een raam gericht kun je zien of het weg is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lens er af , halen voor en ! Achterkant met voorzichtig schoonmaken . Dan nog evt naar de spiegels kijken of daar een plekje op zit , heel voorzichtig , geen resultaat raadpleeg de verkoper . Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou er sowieso mee teruggaan naar de winkel als je 'm nog maar zo kort hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad.
En daarnaast is het af te raden om zelf in je camera schoon te gaan maken. Helemaal als hij nog heel nieuw is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt heel goed zelf je lenzen en sensor van je camera
schoon maken.
Zul je wel moeten (leren) ook, als je een digitale spiegelreflex hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb 1 keer geprobeerd om de sensor van mijn 300D schoon te maken, dat werd een ramp.
Heb nu een 50D en daar zat ook een stofje op de sensor, is voor 25 euro schoongemaakt door "camera.nl??"
Ik ga dus niet meer tobben.
En zeker niet als de camera pas een paar dagen oud is. Weet niet wat de 100D allemaal kan, maar filmen en liveview is vragen om problemen.
Tijdens deze handelingen staat de spiegel omhoog en de sluiter open, alle stof die hiervoor zit kan op de sensor terecht komen.
En het is bijna onvermijdelijk dat er tijdens een lenswissel stof in de camera komt. Hoe heb je die foto van je zoeker eigenlijk gemaakt?
Als je een digitale spiegelreflexcamera hebt, zul je wel vaker te maken krijgen met stof of iets op je sensor.
Er zijn dan ook heel veel spullen te koop om dat te verwijderen.

Maar:
Zie je dat stipje ook op de foto?
Is het zo erg dat je bij een nabehandeling van je foto met een fotobewerkingsprogramma dat stipje niet even kan meenemen, daar waar het stoort?
[ want een zo'n stipje zie je op veel foto's niet eens].

http://www.cameranu.nl/nl/onderhoud-cleaning/r15?gclid=COb0j5Gt-bkCFYqR3godSmcADA#filters=eyJzdG9jayI6eyJudWxsIjpbIkphIl19LCJwcmljZSI6eyJudWxsIjpbMTAsIj4gMTM0Il19fQ%3D%3D

Wat je minimaal nodig hebt als regelmatig van objectief veranderd, is een blaasbalgje.

En verder: mocht het heel erg storend zijn, ga dan naar een goede fotozaak bij jou in de buurt (hopelijk is die er nog!) en laat je goed voorlichten.
Mijn fotozaak doet het schoonmaken professioneel en voor een klein bedrag.

http://www.mijncityfoto.nl/