Moet je de software van een nieuwe camera op je pc downloaden?

Ik heb een Canon G12 gekocht. Ik kan toch ook gewoon mijn memory card in de pc zetten en zo de foto's overzetten?
Of mis ik dan belangrijke onderdelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, dat hoeft echt niet per se. Met die software kun je vaak je foto's een beetje bewerken en kun je zien wat voor instellingen je gebruikt hebt om die foto te maken. Maar je SD kaart in je computer stoppen werkt gewoon prima!

Antwoorden (4)

Ja de memorie kaart kan zo in de pc uitgelezen worden.
wanneer je het bijgeleverde usb kabeltje in je aan staande camera en gekoppeld aan je pc, dan kun je in de verkenner ook de foto's uitlezen.
even door klikken op de mapjes totdat je de foto's ziet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kabel is veel trager; zoals de vragensteller suggereer gewoon in je PC steken. En niet de foto's draaien op de memorycard want dan kun je ze op het fototoestel niet meer bekijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je bedoelt met draaien: roteren. Want draaien als bedoeld tonen levert géén probleem op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het in mijn eigen antwoord niet over draaien of roteren van foto's gehad, maar uiteraard als je ze eerst op je pc hebt opgeslagen, dan pas is het verstandig om ze te draaien of roteren, dus niet op de memorie kaart waar dhr vdijken het over had.
Ja, dat kan, persoonlijk gebruik ik wel graag de importeerfunctie die bij een bepaald merk camera hoort, zodoende kun je Nikon foto's meteen met Nikon software bewerken (handig met RAW) en heb je wat overzicht welke camera je hebt gebruikt. Aan de andere kant gooi je je computer vol met overbodige programma's, dus als je een goed programma hebt (Lightroom o. i. d. ), dan zou ik dat gebruiken.
Het beste is eens wat te googelen op workflow en fotografie en dan een methode bedenken, samenstellen of imiteren, die je het beste lijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hoeft niet. De meeste moderne besturingssystemen ondersteunen de meeste gangbare kameras. Er vanuit gaande dat je een modern besturingssysteem met de laatste updates hebt, en niet de allernieuwste kamera met een exotisch RAW formaat.

De meeste computers hebben al fotobewerkings software aan boord, evenals ondersteuning voor de meeste afbeeldingsformaten. Dus dat hoef je niet nog extra toe te voegen. Alleen bij zoiets als de Fuji X-Trans sensor heeft het enige maanden geduurd voordat die 'standaard' werd ondersteund door Adobe en consorten.

Mijn eigen ervaring is, dat de meeste kamera bouwers prima kameras maken, maar beroerde software ontwikkelaars zijn. De meeste meegeleverde software is gewoon troep naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet niks, maar alles mag.
Persoonlijk zou ik wel de software erop zetten, omdat die op JOU camera is geoptimaliseerd, zodat je via die software met de minste moeite de meest optimale resultaten zult behalen.
MAAR: Als je alleen in JPG schiet heeft het geen enkele zin, dan is alles goed genoeg.
Werk je echter met RAW bestanden dan zul je die moeten omzetten in bruikbare informatie, TIF of (uiteindelijk, na alle bewerkingen) JPG, je computer kan namelijk niks met RAW (soms wel laten zien in verkenner, dat wel).
Mijn ervaring is dat de software van mijn Nikon veel betere resultaten geeft, en met aanzienlijk minder inspanning, dan het de hemel in-geprezen Lightroom, en ik vermoed zo, dat het bij Canon idem is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je zegt, met RAW doe ik niks. En extra software die ik niet hoef te gebruiken...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer dat je niks met RAW doet, want als je alles al in de camera omzet naar JPG gooi je 55% van je beeld gelijk in de prullenbak, en vaak nog meer. Maar als je alleen voor het beeldscherm fotografeert maakt het inderdaad niks uit.