Waar ligt de grootte van een foto aan?

Als je een foto's maakt met hetzelfde fototoestel en hetzelfde effect (of geen effect) hebben ze toch niet dezelfde grootte. Hoe kan dan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Foto's die je in jpg opslaat hebben een bepaalde compressie. Hierbij wordt niet elke pixel apart opgeslagen, maar worden gebieden met ongeveer gelijke kleur samengevoegd en alleen de regio omschreven. Dit is heel erg vereenvoudigt (in werkelijkheid worden quadtrees gebruikt) maar effectief komt het hierop neer. Omdat de ene foto bv een mooie grote blauwe lucht heeftm, en de andere alleen maar kleine stukjes gelijke kleur kan de ene veel kleiner worden dan de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De hoeveelheid pixels bepaald de originele foto. Als een foto bewerkt wordt kan de compressie de pixels samenvoegen en daardoor het bestand kleiner of groter maken.