Waar kan ik het beste gaan oefenen om macro foto's te maken?

Ik heb al bijna 1 jaar geleden een macro lens aangeschaft (CANON EF 100mm f/2.8 Macro USM) en nog steeds geen tijd (of weinig tijd) gehad om deze te gebruiken. Dit voorjaar wil ik er echt mee beginnen en heb er zelfs speciaal vrij voor genomen. Ik wil graag gaan oefenen op insecten, vlinders, bloemen en kleine dieren. Waar kan ik dit het beste doen in de provincie Overijssel, Gelderland of Drente?
Misschien zijn er wel speciale botanische tuinen voor of zo. Alleen ik weet ze niet. Wie helpt mij...?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Als het lente is, kan het echt overal buiten, in elk stukje gras groeit en bloeit wel wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat begrijp ik wel, maar waar ik zoek vind ik nooit wat of ik zie het niet. Waarschijnlijk heeft dit te maken met gebrek aan fantasie. Ik neem aan dat er bepaalde plekken zijn waar alles wat ik zoek voor het oprapen liggen. Ik bedoel een specifieke plek met 100% garantie (voor een leek). Als ik dat als uitgangspunt (of als beginners start) kan nemen en ik heb daar wat ervaring kunnen opdoen, dan denk ik dat je automatisch meer oog gaat krijgen voor de normaalste plekjes waar je anders nooit op let. Ik denk nog steeds in het groot, terwijl ik in het klein (macro) moet denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt juist creativiteit nodig als fotograaf zijnde.. De bedoeling is dat je overal iets leuks in ziet. Vooral met macro-fotografie, dan wordt alles ineens interessant. Loop gewoon het dichtstbijzijnde park of bos in en neem des noods een potje honing mee. Of iets anders dat zoet is. Daar komen altijd wel beestjes op af (sowieso mieren! leuke beestjes).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk idee Eloines... :)
Ga ik ook nog wel eens doen

Het beste antwoord

In de dierentuin emmen, in de vlindertuin kun je prachtige fotos maken, en natuurlijk de andere beesten.
Verder zou ik zeggen in het bos, en het is leuk als je een tuin hebt daar fotos te maken van je bloemen bevoorbeeld..
Let ook is op kleine dingetjes in je omgeving, dat kan zijn de straat waarin je woont of de stad.. Streetart noemen ze dat ook wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk... zo'n vlindertuin lijkt me wel wat. Een dagje Emmen zou zo maar eens kunnen gebeuren binnenkort. Alvast bedankt voor de tip.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem in Emmen dan een externe flitser mee. Deze kun je dan op halve kracht of iets meer of minder laten bijflitsen. Zet ook de diffuser er dan op.
De kans op een mooie foto neemt dan toe (eigen ervaring).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal ik zeker doen. Al weer een goeie tip. Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Je zult verbaasd zijn over hetaantal insecten in je eigen tuin (als je een tuin hebt tenminste) of in het park. Je zegt dat je wilt oefenen, dan maakt het niet uit of je een gewone vlieg fotografeet of een madeliefje of een zeldzame vlinder of bijzonder plantje. Kijk gewoon eens om je heen

Toegevoegd na 44 seconden:
En het voordeel van eigen tuin is dat je geen ongevraagd advies van goedbedoelende voorbijgangers krijgt

Toegevoegd na 19 uur:
Onkruid maakt ook bloemetjes, bekijk eens een paardenbloem van dichtbij, of een grashalmpje.
Of ga eens op de bieb naar de fotoboeken kijken, en doe daar inspiratie op.
En als je er helemaal niet uitkomt, loop eens n keer met een natuurwandeling mee. Je kunt als niet-lid bij IVN ook vaak voor een paar euro meewandelen. Laat die eerste keer je fototoestel thuis en laat je dingen aanwijzen: Paddestoelen, spinnen+web, dennenappels, je gaat genoeg zien
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is nu juist het probleem. Ik heb wel een tuin, maar dat is alleen maar onkruid en daar groeit geen bloempje en wil geen insect komen. Ik wil gewoon weg van huis, ergens anders heen. Heb een hekel aan achtertuinen... :)
Een park of bos zou een alternatief kunnen zijn, maar ben bang dat ik de dingen niet zie, erover heen kijk (zie mijn reactie op deze vraag).
+1
De keukenhof!

Er zijn volgens mij ook van die open tuin dagen. Mensen (met vaak een prachtige tuin) stellen dan hun tuin open voor publiek. Dit zijn vaak enthousiaste mensen die veel van hun eigen tuin weten en dat graag over willen brengen op anderen. Door dat het hun eigen tuin is, weten ze je de mooiste plekjes te vertellen.

Wat ik zelf graag doe, is gewoon gaan wandelen of fietsen met het fototoestel in de tas. Je zult zien dat je de mooiste plekjes tegen komt (en waarschijnlijk ook als je het fototoestel niet bij je hebt;))

Wat nu niet meer kan, was de floriade. Ik heb er zelf prachtige foto's gemaakt. Maar misschien kan je iets vergelijkbaars vinden, een vlindertuin oid.

Maar de meeste foto's heb ik gemaakt gewoon in de achtertuin, die van mijzelf maar ook van vrienden en familie met een mooie tuin. Ik ga meestal maar gewoon tussen de planten staan (ja het ziet er belachelijk uit, ik weet het) en wachten... Soms lig ik op mijn buik in de tuin, het weiland of het bos.

Ook kan je in je achtertuin planten neerzetten die aantrekkingskracht heb tot vlinders. Je kan natuurlijk ook gewoon een boeket neerzetten. Voordeel is dat je er goed voor kan gaan zitten (wat soms half in de wildernis niet wil lukken) en het niet heen en weer waait.

Geduld is denk ik toch de beste tip...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook in je eigen huis oefenen met macro foto`s maken. B.v een lucifer, kruimel bood, stamper van een tulp, waterdruppel ,tja... noem maar op.
Wanneer je er aan begint, krijg je steeds meer oog voor voorwerpen die je kunt fotograferen.
(mensen die fotograferen/tekenen zien mèèr, is het gezegde)

Toegevoegd na 5 minuten:
bood = brood

Toegevoegd na 3 dagen:
Wat was jouw vraag nu uiteindelijk?
Zoek je mooie locaties.... of tips om te oefenen met macro foto`s?