Hoe werkt een beeldsensor?

Een beeldsensor van een webcam bijvoorbeeld. Ik heb gevonden dat het uit lichtgevoelige sensoren bestaat, maar wat is de precieze werking? Dus hoe komt het beeld van een webcam tot stand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (1)

Als de foto is belicht dan is er afhankelijk van de plaats waar het licht opviel een lading achter de lichtgevoelige cel opgebouwd.
Nu moeten al die ladingen nog worden omgezet in een reeks voltages, dat gaat stap voor stap, elke keer schuift de lading 1 plaatsje naar opzij, de electronica slaat de waarde buitenste spanning op als een digitaal getal in het geheugen. Dan schuift de lading weer een plaatsje op en wordt de volgende waarde vastgelegd. Voor een 12 megapixel foto duurt het dus daarom dus even voordat hij in het geheugen staat. Is de foto weggeschreven dan bestaat hij uit een enorme matrix, waaraan je bewerkingen kunt doen. Een webcam doet dat werk dus iets van 20 keer per seconde. (frame rate varieert van 10 tot 30 frames per seconde).
De matrix wordt van de webcam naar de processor gestreamd (dat is een koppeling waarbij een computerprogramma continu gegevens binnenhaalt, in plaats van 1 grote file). De programmatuur stuurt de gegevens van de matrix weer naar de videobuffer van je eigen computer en over het internet naar de computer van degene met wie je aan het chatten bent. In plaats van steeds de volledige matrixen over te sturen volstaat het ook om alleen de veranderingen over te sturen en vaak kan de matrix ook wat compacter worden verstuurd, wanneer grote beeldvlakken ongeveer dezelfde waardes hebben kun je in plaats van 10 000 keer hetzelfde getal te versturen, ook een instructie versturen om 10 000 keer hetzelfde getal in de matrix te zetten.