Welke frame rate is nu beter: 50i of 25p?

Persoonlijk denk ik 25p (mijn handboek en medestudenten zeggen dit ook), maar mijn docent (die toch vrij evaren is) zegt 50i. Ik heb nog geen tijd gehad om hem te vragen waarom hij dat denkt, dus vandaar deze vraag aan jullie.
En internet helpt ook niet echt verder.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
2.1K

Het beste antwoord

Het gaat niet om beter het gaat er om dat het een ander effect geeft. 1080p60 zou dan het beste zijn. Maak eens een film met 1080p60 en je weet niet wat je ziet! Het lijkt veels te realistisch. Wat beter is voor jouw specifieke situatie test je uit met je camere voordat je overgaat tot echt filmen.

interlaced heeft nadelen (interlacing artefacts) 25/30p heeft ook een nadeel schokkerig beeld bij snelle beweging/pans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je niet 1080p/30 of 1080i/60? Maar aangezien we hier in Europa zitten (PAL) is dat toch niet aangewezen?
Ze zullen ongetwijfeld wel beide hun nadelen hebben, maar 1080p/25 geeft volgens mij niet zo heel erge schokkende beelden (in de montage kan je ze nog camoufleren).
Of zit ik verkeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1080p25 is het equivalent van 1080p30 i50 van i60. maar 1080p/25 geeft volgens mij niet zo heel erge schokkende beelden (in de montage kan je ze nog camoufleren).
Of zit ik verkeerd? Dat kan, jullie zullen met betere videoapparatuur werken dan een consument. Uiteindelijk gaat ook weer terug naar 1080i50 als het voor televisie bestemd is. (of naar 720p50).