Schiet ik tekort met een compactcamera als beginner bij een fotografieclub?

Ik wil bij een fotografieclub maar foto's maken is nog heel nieuw voor mij. Ik weet nog niet zoveel van fototoestellen. Is het raar als ik bij een fotografieclub ga en gewoon een simpele compactcamera daar naartoe meeneem?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (6)

Nee hoor, gewoon gaan, daar kun je bekijken wat je echt nodig hebt. En foto's maken is niet alleen diafragmatijd en belichting, maar ook de dingen echt zien die je wilt fotograferen. Dus gevoel hebben voor compositie.
En het gaat om het plezier wat je samen hebt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En samen is hier samen met je clubgenoten, en samen met je camera :) Het zal je verbazen hoe goed jouw foto's uit kunnen pakken in vergelijking met de foto's die uit tien keer duurdere camera's rollen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anneliez, ik had het niet beter kunnen zeggen :) +! En AdrieK, ook mee eens!
Nee dat is niet raar.

Afhankelijk van de mogelijkheden van je camera zul je misschien sommige oefeningen (als je clubcursussen wilt volgen) niet kunnen doen.

Een compactcamera heeft vaak wat minder handmatige instelmogelijkheden als een spiegelreflex, en bij de meeste types kun je geen lenzen wisselen.

De club kan je leren waar je interesses liggen, het maximale uit je huidige camera (en jezelf!) te halen en -misschien- te ontdekken dat je meer wilt en behoefte hebt aan een andere camera.

Toegevoegd na 6 minuten:
En als (met de nadruk op _als_) de club jou en je camera raar vindt, heb je een rare club gevonden: een goede club zal ieder lid waarderen en helpen het maximum uit zichzelf en zijn camera (hoe simpel deze ook is) te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Taddah! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een compactcamera waar je alles handmatig kunt instellen en zelfs scherpstellen via de lensring. Er kunnen alleen geen losse lenzen op. Eens met dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even over je toevoeging: Fotoclubs zijn er op ieder niveau. Dat is niet raar, en het is ook niet raar als ze daar bepaalde kwaliteitseisen stellen. Als beginner pas je daar gewoon niet tussen en voel je je al snel buitengesloten. Ze laten junioren toch ook niet meevoetballen op het hoogste niveau? Vandaar (zie mijn antwoord) dat het verstandig is om eerst te informeren naar welke doelgroep een club heeft.
En aan Noa: Helemaal eens dat je met goede compactcamera's (zoals jij kennelijk hebt) super foto's kunt maken, maar de vraagsteller geeft aan dat hij/zij nog niet veel van fotografie weet en heeft het over een "simpele compactcamera". Die hebben vaak toch zo veel beperkingen dat je er alleen met goed daglicht mee kunt fotograferen. Je kunt er wel heel mee leren kijken maar mist al snel veel van de instellingen en een eventuele externe flitser waar in fotoclubs over gesproken wordt.
Het is niet raar, maar je gaat al wel zeer snel de tekortkomingen van je toestel tegenkomen.
Enkele dingen die u waarschijnlijk niet zal kunnen; zelf sluitertijd en diafragma instellen, foto's nemen met lage ruis, objectieven verwisselen, ...
Maar dingen zoals compositie en standpunten of theorie zal u misschien wel in de fotoclub kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen zou ik zeggen dat je met een "simpele compactcamera" in eerste plaats niet thuis hoort bij de meeste fotografieclubs. Maar het hangt erg van de club af. Fotografieclubs heb je op allerlei niveaus. Bij sommige komen vooral beginners om van elkaar te leren fotograferen, bij andere komen vooral gevorderden met dure apparatuur en al heel veel kennis en ervaring. Er zijn ook clubs waarbij je een minimaal niveau moet hebben om lid van te mogen worden.
Informeer dus goed voor je bij de "verkeerde" club komt.

Er is niets mis met een compactcamera, en er zijn er waar je heel veel mee kunt. Maar een "simpele compactcamera" waar je diafragma en sluitertijd en iso niet eenvoudig zelf in kunt stellen is vooral geschikt voor foto's met goed daglicht. Bovendien heeft een compactcamera vrijwel altijd een kleinere sensor waardoor je minder invloed hebt op de onscherpe gebieden in een foto.

Overigens raad ik je aan eerst een cursus fotografie te volgen, waar trouwens meestal ook uitgegaan wordt van een spiegelreflexcamera.

Ik heb vorig jaar een beginnerscursus fotografie gegeven waarbij de eerste les de camerakeuze was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een fotografieclub kom je maar voor 1 ding, dat is omdat fotografie een passie voor je is en je het super leuk vind om te doen en je foto's te laten zien en je kritiek krijgt waarin je kunt verbeteren.

Als beginner is het niet raar en men zal je daardoor niet afkeuren, het gaat immers om de passie.
Wel zal je veel leren en zullen diverse technische termen voorbij komen. En zal je snel met de technische zaken van fotografie willen gaan werken, omdat hierin je meer ruimte hebt voor je creativiteit. En je een beeld kan maken zoals jij die bedoeld.

Een compact geeft deze ruimte niet. Omdat het zoals een compact ook wordt genoemd, een point and shoot camera is. Dus richten en schieten.

Zelf zou ik zeggen, ga er naar toe en doe eens een paar opdrachten. Laat je niet direct verleiden om een SLR te kopen, zoals anderen wellicht zullen hebben. Probeer in plaats daarvan eens de foto's te maken die zij maken, maar dan met je compact. Lukt je dit, dan zal je verder zijn dan hun en haal jij het uiterste uit je compact.

---

Er zijn ook compacts die verder gaan en volledig handmatig in te stellen zijn.
Zoals de Canon Powershot S100.

Maar niets aanschaffen, voordat je een paar keer daar bent geweest. Het gaat voornamelijk om de inhoud van de beelden, niet 'wie de grootste heeft'.
Iedereen daar heeft een passie voor de fotografie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als medeclubleden dit raar zouden vinden dan horen ze niet in een fotoclub thuis. Met een compactcamera kun je prachtige foto's maken. Bij een fotoclub leer je juist meer uit jouw camera te halen en aan de foto zelf kun je vaak echt niet zien of het door een dure reflexcamera of een goede compactcamera is gemaakt. Gewoon doen en genieten. Het voordeel van een compactcamera is dat je geen extra dure lenzen hoeft te komen dus niet hoeft te zeulen met vanalles. Als je in de club echt lol gaat krijgen dan kun je echt wel eens overstappen naar een reflexcamera. Ga gewoon genieten van deze leuke creatieve hobby en .... er zijn ook hele dure camera's met mensen die niet kunnen fotograferen. Dus liever een compactcamera met een goede fotograaf.