Ik wil graag een digitale spiegelreflex camera kopen. Wat is een goed merk?

Ik heb ongeveer €600 te besteden...
Het liefst heb ik een aparte body en een aparte lens.
Wat is een goede 'basislens"?

Toegevoegd na 30 minuten:
Wat houdt een 'kit' lens in? Kun je op een toestel met kitlens ook andere lenzen plaatsen (plaats je die dan op die kit lens of kan die kitlens er ook af?)of moet ik dan toch een aparte body camera kopen? (Het is wel duidelijk dat ik nog veel moet leren he?hihi...)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord is al aan de limiet van hoe lang die mag zijn, dus hier een antwoord op je toegevoegde vraag.
Je hebt een body, de camera zelf zeg maar. En je hebt lenzen (officieel eigenlijk objectieven, maar dat maak het alleen maar lastiger). Op een body kan je lenzen zetten van het eigen merk of van een ander merk dat voor verschillende merken lenzen maakt (sigma of camron bijvoorbeeld).
Goede lenzen zijn duur. Om te zorgen dat ook amateurs zich een camera plus lens kunnen veroorloven, worden er kitlenzen gemaakt.
Een kitlens is een lens van het eigen merk, die een niet zo heel hoge kwaliteit heeft, maar goed genoeg is voor de meeste mensen. En die is dus heel goedkoop (ik denk meestal iets van 100-200 euro verschil met alleen de body kopen), en dan heb je voor weinig geld toch een lens waar je oke mee kan werken.
Als je bijvoorbeeld in de Mediamarkt een camera ziet, en er staat een bordje met 'camera + ..... lens voor .... euro' is dat meestal de kitlens. Er zijn ook wel aanbiedingen van de camera + een of meerdere andere lenzen, maar de meeste van die bordjes slaan op de kitlens.

Het beste antwoord

Canon en Nikon zijn de top van de markt, al sinds heel lang.
Er zijn wel af en toe losse modellen van andere merken die heel hoog scoren bij vergelijkende testen, maar voordeel van Canon of Nikon is dat dat geen toevalstreffers zijn, dus dat je er vanuit kan gaan dat het merk goede kwaliteit blijft leveren. Als je alleen een camera wilt en niks erbij, maakt dat niet zoveel uit. Maar als je accessoires (waaronder objectieven ('lenzen' in niet-vakjargon) erbij gaat kopen, is het handig als je bij een altijd-goed-merk zit. Dan koop je nu namelijk objectieven en andere dingen, en als je over een aantal jaren een nieuwe camera koopt, kan je deze objectieven en accessoires ook bij je nieuwe gebruiken. Bij een merk dat zich wat minder bewezen heeft, is het maar afwachten of je in de toekomst bij hen blijft, en dus je objectieven enzo mee kan nemen naar je volgende camera.

Tussen Nikon en Canon zijn wel wat verschillen, maar ze zijn wel heel erg aan elkaar gewaagd. Maar verder is het ook: welke vind je fijn? De camera's van deze merken liggen wat verschillend in je hand, en de logica van welke functies waar zitten verschilt. En dat is geloof ik gewoon een kwestie van smaak (en gewenning), dus ga eens in een winkel (of bij vrienden die een hebben) voelen, kijken waar alles zit, wat spreekt je aan?

Wat voor objectief (lens) goed is? Ligt heel erg aan wat je wilt fotograferen. Echt goede objectieven kosten vaak meer dan jouw budget voor camera en objectief bij elkaar. Een kitlens (de standaardlens die je in veel winkels meteen erbij koopt) is heel goedkoop, maar geen hele hoge kwaliteit. Maar voor amateurs is dat vaak genoeg voor wat zij nodig hebben.
Maar het ligt er dus aan wat jij wilt fotograferen: wil je veel in donkere ruimtes zonder flits, dan is het zinvol om een lens te kopen die lichtgevoeliger is, met de kitlens kom je dan niet zo heel ver. Maar objectieven die heel lichtgevoelig zijn, zijn heel duur.

Verder is er, als je niet de kitlens wilt, de keuze tussen eentje (of meerdere) met vaste brandpuntsafstand en een zoomlens. Vaste brandpuntsafstand: betere kwaliteit van de lens, maar je kan niet in- en uitzoomen. Je moet dan dus van lens wisselen als je beeldvullender wilt of juist niet. Lens wisselen heeft als gevaar dat er stof in je camera komt, en het kost tijd.

Mijn persoonlijke advies: begin met een Canon (iets als de eos 450d) of Nikon, en met een kitlens (zoomlens). Daar kan je al zo onwijs veel mee, goede kans dat je daar genoeg aan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Canon EOS 450D met een sigma 18-125mm zoom lens

Toegevoegd na 12 uur:
Op je toevoeging: Een kitlens is een lens die met de body mee geleverd kan worden, in een zgn kit. Deze lenzen zijn meestal niet ronduit slecht, maar wel enige stapjes minder goed dan de losse lenzen die je kan kopen.

Echter, als je echt geen enkele ervaring hebt met spiegelreflex camera's is het wellicht handig om niet meteen richting de 600 euro te gaan, maar een echt beginnersmodel te kopen. Voor je het weet besluit je dat jet het toch niets vind, en wil je weer naar je compact camera toe!

Een optie zou zijn om de canon 1000D te nemen, welke door foto konijneberg wordt verkocht met een 18-55 canon lens, kosten 404 euro. Als je nog eens 25 euro erbij legt, krijg je een cursus digitale fotografie. (Deze actie loopt tot 31 december). Die camera heeft alles wat je als beginnende hobby fotograaf nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een product koop je op basis van persoonlijke voorkeur, gebruikserservaring en reviews.

Verdiep je eens in wat een spiegelreflexcamera tegenwoordig allemaal kan bevatten, beslis wat op jou van toepassing is en maak dan een keuze. Dan kun je daarna op basis van reviews kijken of het een goed product is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeer bij Olympus. Heb al een tijdje niet rondgekeken uit zelfbehoud dus kan je geen typenummer geven maar je kunt niet verkeerd gaan met Olympus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Marilena76;

Ik heb een Nikon camera; geen spiegelreflex, maar zo'n superzoom geval en ik ben er erg tevreden over. Het lijkt me het beste om eerst je eisen op een rijtje te zetten en dan eens wat tests op het web of in fototijdschriften op te zoeken en vcervolgens goed geïnformeerd eens een paar fotovakzaken om advies te vragen. Vraag ook eens mensen in je omgeving die er een hebben naar hun ervaringen; misschien mag je wel eens een camera van ze lenen? Happy hunting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik zou je Canon of Nikon aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet als eerste jezelf de vraag stellen: Waarom wil ik een spiegelreflex camera?

Wil je van fotografie een leuke hobby maken of wil je, net als het overgrote deel van de mensen die een reflex camera hebben, alleen met het toestel in de "A" stand op de buik lopen. Want dit is de realiteit. Van de 100 mensen die een dergelijke camera kopen haalt 80% het toestel nooit van de automaat stand af en blijft het standaard objectief er gewoon opzitten.

Als je de eerste vraag heb beantwoord met ja, ik wil er een hobby van maken en ga ook een cursus fotografie volgen dan bekijk je eerst wat voor een soort foto's je in eerste instantie wilt gaan maken. Landschap, portret, stad, kunst etc. Dit is belangrijk voor de keuze van het juiste objectief. Als je hier uit bent en je weet welk objectief je wilt pas dan ga je je oriënteren op een body en objectief binnen je budget. Koop eens een fotografie vakblad zoals Focus, Zoom of F+D Fotografie. Hier staat elke maand wel een test (vaak meerdere) in en tevens adviezen.

Bezoek fotografie fora waarin je gebruikers ervaringen kunt lezen van de diverse merken.
Als je je hier en in de vakbladen hebt ingelezen loop dan eens een echte fotozaak binnen en laat je gericht informeren.
Voel aan de diverse camera's; licht hij lekker in je hand, hoe is het gewicht, hoe reageert hij en hoe reageer jij op de camera.
Vraag tevens of er in je omgeving fotografie verenigingen zijn. Wellicht leuk om hier deel vanuit te maken. Van elkaar leer je immers het meeste.

Met deze stappen kom je vanzelf bij de camera en het merk uit wat bij jou past.

Goede merken zijn:

Canon
Nikon (Mijn persoonlijke voorkeur)
Leica
Olympus
Sony

Laat je niet direct verleiden door het aantal megapixels. Er heerst een mythe dat meer megapixels ook betere foto's oplevert. Als er meer megapixels zijn dan betekent het dat er meer sensoren zijn op hetzelfde oppervlakte, hierdoor kan de foto juist waziger worden. Ook wordt een zeer grote foto meestal verkleind waardoor de kwaliteit van het aantal megapixels verloren gaat.

Wat is een kit? Een kit is een uitdrukking van een combi aankoop van body en objectief.
Normaliter koop je alleen een body en daarbij een los objectief. Maar om het fotograferen met een (digitale) spiegelreflex bereikbaar te maken is men jaren geleden begonnen met de verkoop van zogenaamde kits. Dus een body met een objectief. Er worden ook kits verkocht met bv twee objectieven of een objectief en flitser.

Succes bij je keuze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nikon, zonder twijfel

Toegevoegd na 1 minuut:
Welke lens: dat is afhankelijk vam je wensen en je geldbuidel. Begin met een niet te grote lens. Voor zoomen moet je of een statief gebuiken of een bijzonder vast hand hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een canon 100d is een goede keus (zie eerste reactie)
eigenlijk moet je zorgen dat je een lens erbij krijgt met image stabilizer