Canon maakt mooie spullen, echter er zijn meer merken die niet onderdoen. Wat is een goede goede vervanging voor mijn canon EFS 18-135mm IS ???

Mijn 18-135mm heeft een klapper gemaakt en dus niet meer helemaal de 'oude'. Ik wil een nieuw objectief kopen in dezelfde range maar vroeg mij af of andere merken ook leuke objectieven bieden voor een aangename prijs. Ook wil ik een 70-200 mm (met IS) aanschaffen voor mijn Canon Eos 60 D. Zijn er tips????? Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (3)

Ik denk dat de Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS HSM een mooi alternatief kan zijn. Heeft ook IS (bij Sigma heet dit OS = Optical stabilizer) en een gunstige prijs.
PS: Die prijs in de link kan natuurlijk wel goedkoper bij een ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een 60D, een semiprofessionele body, zou ik zeker geen minderwaardige lens kopen. Je kan altijd beter investeren in een lens dan in een body.

Eerst moet je je afvragen of je één lens wil die je niet hoeft te verwisselen, of twee lenzen. De tweede optie kost uiteraard meer geld, maar dan heb je de mogelijkheid om betere, lichtsterkere lenzen te kopen.

Als je 1 lens wil, dan heb je inderdaad hele mooie lenzen van Sigma en Tamron die voordeliger zijn dan de Canons. Van Tamron ben ik zelf minder gecharmeerd wat betreft bouw- en beeldkwaliteit, maar het zijn zeker geen slechte lenzen.
Mijn advies is dat, als dat binnen je budget valt, je iets meer uitgeeft dan de €330-350 dat een Canon 18-135 kost (waarschijnlijk had je destijds een kit body+lens gekocht), en een iets betere lens koopt. Dat zal je merken aan je foto's! Mijn favorieten in volgorde:
1.- Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS. Is iets duurder, heeft geen ultrasone motor (USM), maar als tele is iets lichtsterker dan de Sigma's en Tamrons, en geeft je de beste beeldkwaliteit.
2.- Sigma 18-250mm f/3.5-6.3 DC OS HSM. Heeft meer tele (maar dat zal je niet zo veel merken, echt waar), ultrasone motor (iets stiller en sneller) en een goede beeldkwaliteit (duidelijk minder met F kleiner dan 8, en met veel tele)
3.- Sigma 18-200mm II f/3.5-6.3 DC OS HSM. In alle opzichten vergelijkbaar met de 18-250, maar dan met minder tele (wederom: geen echte issue) en misschien een iets betere beeldkwaliteit dan de 18-250. Het is dan maar de vraag of dit weegt tegen de grotere range van de andere Sigma.
4.- Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD. Een nieuwe lens, met de eigenschap dat de piëzoelektrische aandrijfmotor zeer geschikt is om te filmen, heeft de allergrootste range van allemaal... maar duidelijk minder in beeldkwaliteit (zonder dat dit betekent dat het een slechte lens is, maar wel minder) En écht goedkoop is ie niet.

Als je gaat filmen met je SRL, zeer binnenkort komt een nieuwe versie van de oude 18-135: de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM N. Deze heeft een innovatieve motor die mogelijk maakt om zeer soepel te zoomen, zelfs bij het filmen. Scherpstelling is ook verbeterd, en de IS is goed voor 4 stops. Verwachte prijs rond de €550 (toch prijzig helaas, maar een kanjer van een lens voor filmliefhebbers)

Voor een telelens verwijs ik je naar een antwoord van mij:
http://www.goeievraag.nl/vraag/canon-eos-1000d-fotocamera-graag.345290
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De links in de bronnen staan in het Engels, en de site is behoorlijk technisch, maar uiterst betrouwbaar en informatief. Een echte aanrader!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk geef ik ook liever de voorkeur om Canon bij Canon te houden, maar aangezien de vraagsteller naar een alternatief zocht, leek mij die Sigma 18-200 (zoals in mijn antwoord) wel een leuke lens voor dat geld. Toch zou ik iets meer sparen als ik hem was en voor een Canon lens gaan. Mooi antwoord met voldoende alternatieven. +1
Ga voor de L lens EF 24-105 IS USM
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk is dat een super mooie lens, maar kost wel rond de 800 euro. Als de vraagsteller naar een alternatief vraagt van een ander merk, dan heb ik het idee dat hij geld wil besparen en dat zegt hij ook. Voor dit geld kan hij allebij de lenzen kopen die hij graag wil.
MAAR, het blijft een supermooie lens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 24-105 gaat niet groothoek genoeg al vervanger voor de 18-135, met name voor een camera met een aps-c sensor zoals de 60D is dat een probleem. Voor een full-frame zou ik het helemaal met je eens zijn.