Welke soort fotocamera is voor mij geschikt? --> Budget 500 euro

Ik wil graag een nieuwe fotocamera kopen. Heb nu een panasonic digitale fotocamera. Maar wil betere en mooiere foto's maken. Het vorige fototoestel was vooral om vakantie foto's etc mee te maken. Maar met deze fotocamera wil ik ook landschappen fotograferen en macrofotografie. Is een spiegelreflexcamera handig? Of moet ik dan extra lenzen kopen (past dat in budget?) of een andere soort?Ik heb een budget van 500 euro. Wie kan mij een fotocamera aanraden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (5)

Voor een macro-lens zit je al snel op €200. Voor landschappen kan je het beste een groothoek-lens nemen; deze zijn te koop vanaf €90.
Wanneer je dit bij elkaar optelt, is er van een budget van €500 nog maar €200 over. Voor dit geld heb je alleen de Olympus E-PL1.

Lees de volgende artikelen eens:
--
http://www.besteproduct.nl/Camera_s/Spiegelreflex_Camera_s.html
--
http://www.besteproduct.nl/Camera_s/Objectieven_lenzen.html
--
Je kunt op deze site precies aangeven wat je budget is, en wat voor specificaties je wilt.

Koop vooral een goede body; lenzen kan je makkelijk verwisselen.

Toegevoegd na 10 uur:
Je kunt voor €500 natuurlijk ook een mooie digitale camera kopen, zoals de Fujifilm FinePix X10. Het is net wat je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor minder dan 500 euro heb je een spiegelreflex met lens. Daar kun je prima landschappen mee fotograferen en macro-foto's maken.
Een speciale macrolens komt alleen al op ongeveer 500 euro, maar dat is dan voor later.

Kies een systeem, nikon, canon of een ander. Slechte camera's zijn er niet echt. Pak hem in je hand en voel wat je past.

Spiegelreflex past beter bij jou keuze dan een systeemcamera zoals Sony Nex of Panasonic GH. Groot voordeel van een spiegelreflex is de doorkijkzoeker. Voor macro zeker en landschap vaak toch wel noodzakelijk.

Een compact is klein en licht. Spiegelreflex is groter en zwaarder, maar heeft ook een veel beter beeldkwaliteit.
Mijn oude Nikon D70-foto's (6 miljoen pixels) kan ik beter op posterformaat laten afdrukken dan de foto's van mijn compact van 12 miljoen pixels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop de voordeligste Nikon of Canon DSLR die je kunt vinden, met de "kitlens" meestal 18-55, dat is redelijk groothoek voor landschappen, en 55 is een mooi brandpunt om portretten mee te schieten, en alles daartussenin kun je gebruiken om goed te kaderen.
Meestal kun je er ook redelijk dichtbij mee komen, echt macro (afbeelding op ware grootte of groter) is een dure grap, moet je ook eerst ervaring hebben met je camera.

Ik moet wel zeggen, dat je niet persé betere of mooiere foto's maakt omdat je een betere camera hebt. Het helpt wel om kwalitatief beter te beginnen, ik bedoel dat er in een DSLR een betere beeldchip en betere elektronica zit, de mogelijkheden zijn groter.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nieuwe Nikon L810 of de P510 gaan.
Zie:

http://www.nikon.nl/nl_NL/products/category_pages/digital_cameras/category_COOLPIX.page?sParamValueLbl=Digital Cameras&sParam1ValueLbl=COOLPIX&ParamValue=Digital Cameras&Subnav1Param=COOLPIX&Subnav2Param=0&Subnav3Param=0&RunQuery=0&ID=0

Dat zijn schitterende camera's met een Nikkor lens die zeker zullen voldoen aan jouw verwachtingen. Je moet er wel rekening mee houden dat de makro die ze bieden niet professioneel, maar prachtig zijn als je bijvoorbeeld een insect van dichtbij (2 centimeter) wilt fotograferen.

Deze camera's passen in jouw budget, maar je moet er rekening mee houden dat je natuulijk nog een memory-card zou moeten kopen als je die nog niet hebt, en een camera tas is natuurlijk ook handig. De Nikon L810 werkt trouwens op 4AA batterijen en het zoom vermogen van deze camera's is voortreffelijk, maar dat terzijde.

Ik hoop je hierbij geholpen te hebben. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou gaan voor een instapmodel spiegelreflex van canon of nikon,mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar een canon. Heb zelf de 450d van canon en ben hier zeer tevreden over,soms zijn er actie's waar je bij de kitlens 18-55 ook nog een zoom lens 70-200 krijgt. Hou de krantjes maar in de gaten. Persoonlijk zou ik "als je een toestel hebt aangeschaft" een basis cursus fotografie voor de spiegelreflex gaan doen,als je dat hebt gedaan is het fotograferen nog veel leuker.